Recent nieuws 2024
22 oktober 2024
Nieuw in mijn synthesizercollectie
(maar tegelijkertijd ook niet):
Arturia - PolyBrute 12
In mijn post van 29 mei 2018 kan je lezen over de aankoop van mijn eerste grote ARTURIA synthesizer, de majestueuze ARTURIA MatrixBrute...
In mijn post van 03 januari 2022 kan je lezen over de aankoop van mijn tweede grote ARTURIA synthesizer, de majestueuze ARTURIA PolyBrute...
En in deze post kan je lezen over de aankoop van mijn 3de grote ARTURIA synthesizer, de nog majestueuzere ARTURIA PolyBrute 12!
De ARTURIA PolyBrute 12 is het nieuwe paradepaardje van ARTURIA en is een uitgebreidere versie van de standaard PolyBrute. Ze verschillen slechts op 3 vlakken:
1) de standaard PolyBrute is 6-stemmig polyfoon, de PolyBrute 12 is... inderdaad 12-stemmig polyfoon, dus het zijn letterlijk 2 PolyBrutes samengevoegd. Maar technisch gezien, omdat deze synthesizer kan morphen van de ene klank naar de andere, is het eigenlijk een 24-stemmige analoge synthesizer.
2) de standaard PolyBrute heeft een klavier met 61 toetsen en duofone aftertouch, de PolyBrute 12 heeft een geheel nieuw en door ARTURIA zelf ontworpen FullTouch® MPE klavier, ook met 61 toetsen met monofone aftertouch + polyfone aftertouch + 3 eigen modes die geen enkele andere synthesizer heeft:
- Two Fase Polyphonic Touch
- Three Fase Polyphonic Touch
- Pizzicato Envelope Touch
Vooral deze 3 laatste modes geven unieke mogelijkheden, dit allemaal uitleggen zou mij hier veel te ver leiden + het staat reeds prima uitgelegd op de website van ARTURIA (klik op een mode en zie telkens een animatie met uitleg erbij) of bekijk deze YouTube video
3) de grootte van het instrument (23 kg tegenover 20 kg + hij is ook hoger en dieper) + uiteraard het erg aparte design... Dit is een visuele vergelijking tussen de standaard PolyBrute en de nieuwe PolyBrute 12
De aandachtige kijker zal merken dat er op de PolyBrute 12 slechts 1 knopje extra te vinden is, namelijk links is er een vijfde rechthoekig drukknopje in het rijtje bijgekomen (om de Aftertouch modes voor het klavier te selecteren). Daar stond op de standaard PolyBrute de Glide knop, deze werd er net onder naast de uiterst linkse Morph knop geplaatst. Het lijkt dus alsof er daar een draaiknop is bijgekomen maar dat is dus niet het geval. En om helemaal juist te zijn is het fysiek gezien enkel de uiterst linkse knop die erbij is gekomen, dus de Morph knop werd meer naar links geplaatst en op de plaats van de originele Morph knop bevindt zich nu de Glide knop.
Verder is het minste dat je kan zeggen dat het toch een aparte kleurkeuze is van de ontwerpers... De kleur zou 'magnolia' zijn of 'crèmekleurig met een rozige tint' maar er blijken per land verschillende kleuren te zijn die de naam magnolia dragen al naargelang de soort magnolia (de plant) die er lokaal groeit en de hoeveelheid rozige of paarse tint die er in de crèmekleurige bloemblaadjes zit.
En ik moet toegeven, ik behoor tot de groep die het ontwerp spuuglelijk vindt, het ontwerp doet mij echt denken aan een muurradiator met die 5 ventilatieroosters achteraan en het beige kleurtje:
Ik had zoals zovelen dan ook gepland te wachten op een donkere versie, al moest ik er desnoods 1 of 2 jaar op wachten. Zowel de MatrixBrute als de standaard PolyBrute bestaan ook in een gelimiteerde zwarte versie (Noir), dus de kans is groot dat er ook een zwarte PolyBrute 12 op de markt komt. Alhoewel... want wat blijkt? Die MatrixBrute Noir en PolyBrute Noir kwamen aanvankelijk op de markt aan een veel duurdere prijs dan de standaard versie, maar na verloop van tijd zakte die prijs tot enkele honderden euro's onder de prijs van een standaard versie dus erg populair zijn ze toch niet... Maar het kleurverschil tussen een standaard versie en een MatrixBrute Noir of een PolyBrute Noir is uiteraard wel veel kleiner dan bij een PolyBrute 12 Noir het geval zou zijn want daar zou het toch echt wel een verschil van dag en nacht zijn...
In ieder geval, ik ben uiteindelijk dus toch van gedachte veranderd en heb een PolyBrute 12 in originele kleur gekocht om volgende redenen:
- ik ben een grote fan van MPE en dat nieuwe ARTURIA FullTouch® MPE klavier met maar liefst 3 nieuwe modes heeft mijn hart gestolen na er enkele degelijke YouTube filmpjes over gezien te hebben + de PolyBrute is nu enkele maanden op de markt en de recenties zijn alleen maar lovend, vooral ook over het unieke klavier.
- ik ben heel erg tevreden over de algemene klank van de originele PolyBrute en het morphen van de ene klank naar de andere, maar toch botste ik toch teveel tegen die beperkende 6-stemmige polyfonie aan. Dus een PolyBrute 12 aankopen is dan eigenlijk de enige logische weg vooruit + in de jaren '70 en '80 was het normaal dat een synthesizer slechts 5-, 6- of in het beste (en duurste) geval 8-stemmig was, maar vandaag valt een 'vlagschip' polyfone synthesizer met slechts 6 stemmen toch nog moeilijk te verantwoorden
- en de kleur, tja... hij zal in ieder geval goed opvallen tussen al mijn donkere synthesizers :-)
Mijn originele standaard PolyBrute wordt wellicht verkocht op www.tweedehands.be, maar daar ben ik zeker niet de enige, wamt op dit moment staan er 6 stuks te koop, wellicht ook allemaal van mensen die een PolyBrute 12 willen kopen of reeds gekocht hebben. Dus hier moet ik nog even bekijken of ik hem nog een tijdje in mijn bezit hou of ik hem toch nu op de tweedehandsmarkt breng...
En verder blijft de PolyBrute, of het nu de standaard versie is of de PolyBrute 12, eerst en vooral een unieke analoge morphing synthesizer zoals uitgelegd in mijn post van 03 januari 2022.
Er zijn wel enkele digitale synthesizers en plugins die kunnen morphen maar de ARTURIA PolyBrute is nog steeds de eerste en enige polyfone, analoge synthesizer die dit kan. Telkens weer ben ik verbaasd welke unieke klanken je daarmee kan maken, maar dan nu zonder 6-stemmig polyfone muur om tegen te botsen + met een uniek FullTouch® MPE klavier + de ribbon controller (rood omcirkeld) is ook nog steeds aanwezig, dus de Vangelis in mij is ook nog steeds blij :-)
Samengevat, het blijft een eigenzinnig design en eigenlijk is het toch wel bijzonder dat er heel wat mensen zijn die net zoals ik uiteindelijk toch een ARTURIA PolyBrute 12 kopen terwijl ze hem echt wel heel erg lelijk vinden. Voor mij wil dit zeggen dat het dan ook wel echt een bijzondere synthesizer moet zijn... en dat kan ik alleen maar bevestigen (en dit zeg ik dan als trotse eigenaar van een zeer zeldzame Baloran 'The River', zie mijn post van 05 mei 2019). Naast de uitbreiding naar 16 stemmen en het nieuwe FullTouch® MPE klavier blijft het toch vooral die unieke analoge morphing tussen 2 klanken die deze synthesizer (en de standaard PolyBrute) zo bijzonder maakt...
Ik vond de standaard PolyBrute al zeer goed, maar de ARTURIA PolyBrute 12 is voor mij nu met grote voorsprong de beste analoge synthesizer die er momenteel op de markt is en ik ben zeker niet de enige die er zo over denkt, lees de professionele reviews er maar op na... En wat het nieuwe ARTURIA FullTouch® MPE klavier betreft: het is werkelijk het meest expressieve MPE klavier dat ik ooit bespeeld heb (met uitzondering van mijn ROLI Seaboard RISE 2, zie mijn post van 23 maart 2023, maar deze MPE MIDI controller is eigenlijk niet vergelijkbaar met een klavier in standaard pianovorm zoals aanwezig op de PolyBrute 12).
En nog even dit over de kleur: eigenlijk valt die bij nader inzien nog beter mee dan ik had gevreesd, al naargelang de belichting merk je daadwerkelijk een rozige of paarse tint, mijn dochter van 13 vindt bv. de rozige tint lijken op een aardbeienijsje met veel te weinig aardbeien in :-)
Maar het is en blijft natuurlijk duidelijk een design geïnspireerd op meubels uit de jaren '50, zeker als je de optionele poten erbij neemt (die trouwens ook passen op de originele PolyBrute en de ARTURIA KeyLab 88). En op de houten zijkanten zijn ook nog stukjes zwart kunstleder (Tolex?) gemonteerd, je kan het zien op onderstaande foto, voor mij had het echt niet gehoeven. Maar qua design is voor mij een Roland JUPITER-8 het summum, dus ik heb een zwak voor donkere synthesizers met aluminium zijkanten en hekel aan synthesizers met veel hout in de behuizing, ik heb het nooit mooi gevonden...
02 oktober 2024
Nieuw in mijn collectie
orkestrale sample bibliotheken:
VIENNA SUPER PACKAGE
's Werelds grootste database met orkestrale samples
De Vienna Symphonic Library (VSL) is uiteraard niet geheel nieuw voor mij want ik gebruik al sinds 2012 het 'Epic Orchestra Standard' dat bij gratis de aankoop van 'Vienna Ensemble Pro' kwam als ik mij goed herinner + in 2020 heb ik een licentie gekocht voor de 'Vienna Dimension Strings I Full library' uit de 'Vienna Instruments Series Collections' (beter gekend als de 'VI Series').
De VI Series gelden al sinds meer dan 25 jaar als de referentie op het vlak van (stereo) orkestrale bibliotheken, waarvan de 'Symphonic Cube' heel lang gold als de Rolls-Royce in het gamma van VSL. Deze 'Symphonic Cube' met 10 VI Series kostte 10 jaar geleden nog rond de 10.000 euro.
Het bijzondere aan de VI Series is dat deze werden opgenomen op de 'Silent Stage' van VSL met zo goed als geen natuurlijke galm aanwezig in de opnameruimte. Dit zorgt ervoor dat je VI Series gemakkelijk in eender welke omgeving kan plaatsen door er kunstmatig de galm van een specifieke ruimte aan toe te voegen. Dit kan dan een typische algoritmische digitale galm zijn of een 'convolution reverb' die werkt met 'impulse responses' van echte ruimtes. Ik gebruik voor 'convolution reverb' steevast AudioEase Altiverb XL:
Ik heb het 'droge' karakter van de VI Series steeds heel erg weten te waarderen, maar... VSL timmert al een jaar of 10 aan een nieuwe orkestrale bibliotheek die opgenomen wordt op de nieuwe 'Synchron Stage Vienna'... en daar wordt de galm van de opnameruimte wel mee opgenomen. De nieuwe Synchron Series instrumenten klinken dus helemaal niet meer zo droog als de originele VI Series en dat vind ik erg spijtig want die 'ingebakken' galm kan je nooit meer verwijderen.
Maar ik begrijp wel waarom VSL dit doet want met de Synchron Series krijg je veel sneller een realistisch geluid van een orkest in een akoestische ruimte terwijl dit bij de originele VI Series niet het geval was want daar moest je eerst zelf nog alles correct mixen en digitale galm toevoegen om een realistisch geluid van een orkest in een akoestische ruimte te verkrijgen. Ik weet dat er heel wat mensen waren die nadat ze een VI Series instrument aangekocht hadden erg verbaasd waren dat het zo droog en direct klonk en toen pas beseften dat ze eerst nog zouden moeten leren hoe een realistische orkestrale mix te maken in hun DAW. Want op de website van VSL klinken alle luistervoorbeelden van de VI Series uiteraard allemaal perfect gemixt + het waren meestal ook componisten en arrangeurs die VI Series kochten die historisch gezien over weinig tot geen kennis beschikten over het mixen van een virtueel orkest in een DAW.
Langs de andere kant is de Synchron Series niet meer enkel stereo maar wel opgenomen met vele microfoonposities waardoor het ook geschikt is voor immersieve audioformaten en dus ook in het Dolby Atmos Music formaat. Dus op het eerste zicht zou de Synchron Series perfect moeten zijn voor mijn toepassingen maar die altijd aanwezige galm van de Synchron Stage vind ik erg storend.
Ter info: er bestaan van de VI Series nu ook 'Synchron-ised' versies voor gebruik samen met de Synchron Series en wat heeft men daar logischerwijze gedaan: de galm van de Synchron Stage toegevoegd aan de VI Series (maar die is er gelukkig ook weer af te halen want het is een convolution reverb met een impulse response van de Synchron Stage).
En wat is nu het meest belangrijke nieuws voor mij: VSL heeft besloten de VI Series definitief stop te zetten en niet verder meer te ontwikkelen + ook op de VSL website zullen de VI Series niet meer te koop aangeboden worden. Maar om de vele eigenaars van licenties voor VI Series toch nog de kans te geven hun collecties nog aan te vullen of te vervolledigen worden sinds 1 augustus 2024 de VI Series aangeboden met 50% korting. Die kans kon ik toch echt niet laten liggen en ik heb mijn ene 'Vienna Dimension Strings I Full Library' in één keer uitgebreid tot de volledige 'Vienna Super Package' met daarin alle beschikbare VI Series (= 31 VI Series instrumentsn + 13 bijkomende Single Instruments):
|
|
|
En als je bovenstaande lijst nog verder opdeelt naar alle beschikbare apart gesamplede instrumenten, dan wordt dit onderstaande lijst met 129 instrumenten (die elk nog vele verschillende articulaties bevatten):
|
|
Alles samen gaat het om 2.820.210 aparte samples met een totale grootte van 1 TB aan sample data. De sample data heb ik aangekocht op een aparte 'Vienna Hard Drive' zodat ik die 1 TB niet hoefde te downloaden + zo heb ik meteen alvast ook een externe back-up beschikbaar.
Ik had eerlijk gezegd nooit gedacht dat ik ooit de eigenaar zou zijn van licenties voor de volledige VI Series want ooit kostte alles samen meer dan 15.000 euro, nu heb ik er minder dan een vijfde van die prijs voor betaald en ze klinken nog steeds even goed als toen!
Uiteraard besef ik wel dat ik niet geïnvesteerd heb in het nieuwste van het nieuwste en had ik wellicht meteen naar de veel recentere Synchron Series moeten gaan, maar... de Synchron Series klinkt voor mij echt niet goed. De Synchron Series lijdt aan het het euvel dat zovele hedendaagse orkestrale sample bibliotheken hebben: ze zijn er vooral op gericht om zo snel mogelijk de 'sound' van een soundtrack voor een Hollywood productie te bereiken. Je merkt dit ook op de VSL website want bij Music verschijnt er een lijst met 'Movie Masterpieces' die voornamelijk met de Synchron Series gemaakt werden en die inderdaad erg indrukwekkend klinken. Maar vroeger in de hoogdagen van de VI Series was het een indrukwekkende lijst met de grote werken uit de klassieke muziek die je te horen kreeg (die je trouwens nog steeds allemaal kan terugvinden via de Browse functie op diezelfde pagina). Of om het anders te stellen: met de 'klassieke' VI Series kan ik na wat degelijk mixen prima de sound van een soundtrack voor een Hollywood productie bereiken, terwijl met de Synchon Series de sound van een klassiek orkest bereiken is naar mijn mening veel minder voor de hand liggend want voor je het weet waan je je in een bioscoop i.p.v. in een klassieke concertzaal...
Btw, ik heb eigenlijk nooit een lijst van al mijn sample bibliotheken op mijn website gehad terwijl ik er toch wel wat in huis heb want ik werk al sinds 1996 met sample bibliotheken... zodus...
Ter info: alle andere orkestrale sample bibliotheken die op de lijst vermeld staan zijn ook allemaal 'droog', wat had je gedacht? :-)
06 juli 2024
Er is een derde DAW beschikbaar in de studio...
En het is niet bepaald een kleintje!
Steinberg - Cubase Pro 13
Inderdaad, ik werk ongeveer 30 jaar met Logic Pro en zijn voorgangers en meer dan 25 jaar met Pro Tools, waarom ga ik nu plots ook Cubase Pro beginnen te gebruiken? Ik zal toch niet plots een grote fan van Cubase geworden zijn hoop ik? :-)
Al sinds de begindagen in de jaren '80 en '90 was er een grote rivaliteit tussen Logic gebruikers en Cubase gebruikers en eigenlijk is dit vandaag nog steeds min of meer het geval, er zijn bv. erg weinig mensen die zowel met Logic Pro als met Cubase Pro werken. Ik ben heel duidelijk een fan van het eerste uur van Logic Pro en zal dat wellicht ook altijd blijven, dus bovenstaande vraag of ik misschien plots een fan van Cubase geworden ben is dus vooral retorisch bedoeld.
Alhoewel er wel veel professionals zijn die Logic Pro of Cubase samen gebruiken met Pro Tools omdat Pro Tools van oorsprong een audio programma is waar achteraf MIDI sequencing aan toegevoegd werd terwijl Logic Pro en Cubase van oorsprong MIDI sequencers zijn waar achteraf audio aan toegevoegd werd. Dus veel professionals gebruiken Logic Pro of Cubase om te componeren en te arrangeren met MIDI data, converteren vervolgens alle MIDI data naar audio files en gaan dan naar Pro Tools om daar alles te mixen en af te werken. En zo doe ik het ook sinds ik mij kan herinneren en ik doe het nog steeds want Pro Tools is niet te evenaren als het over het mixen van audio gaat.
Dus waarom neem ik nu plots toch nog Cubase Pro erbij? Zoals reeds vermeld in onderstaande post van 22 juni 2024 installeren installers van AAX plugins voor Pro Tools in 99% van de gevallen ook AU versie voor Logic Pro en meestal ook nog een VST en/of VST3 versie voor Cubase. Ik heb hier dus ongeveer evenveel VST en/of VST3 plugins voor Cubase als AU plugins voor Logic Pro of AAX plugins voor Pro Tools (en dat zijn er makkelijk meer dan 1.000). Toen besefte ik plots dat dit grote aantal permanent aanwezige maar ongebruikte VST en VST3 plug-ins weleens erg interessant zou kunnen zijn voor Cubase gebruikers en besloot ik vanaf nu ook Cubase Pro aan te bieden.
Ik ben dus absoluut niet van plan om Pro Tools of Logic Pro te laten vallen en over te stappen naar Cubase Pro of iets dergelijks, want mijn bijna levenslange ervaring met Pro Tools en Logic Pro is onvervangbaar en erg waardevol. Ik plan ook niet om mij nu plots op Cubase Pro te storten want ik heb meer dan voldoende ervaring met DAW's om snel mijn weg in Cubase Pro te vinden aangezien de basisfuncties in alle DAW's min of meer hetzelfde zijn. Cubase Pro is dus nu een derde DAW is die standaard beschikbaar is in de studio als een extra service, klanten kunnen dus hun Cubase sessies hier probleemloos openen en dan al mijn VST en VST3 plugins en virtuele instrumenten gebruiken binnen hun vertrouwde Cubase omgeving.
En in tegenstelling tot de normale situatie waar klanten hier in de studio weleens wat bijleren over werken met Pro Tools of Logic Pro kunnen de rollen nu misschien eens omgekeerd zijn en kan ik eens wat bijleren van klanten die hier met Cubase komen werken :-)
Btw, ik ben niet gestopt bij de aankoop van Cubase Pro 13:
Een zeer gekende Steinberg VST3
plugin
voor Cubase Pro (én ook als AAX en AU plugin)
Steinberg - HALion 7 - Full version
HALion 7 is het 'Sample and Synthesis Platform' van Steinberg en is vergelijkbaar met bv. het KOMPLETE platform van Native Instruments. HALion 7 bevat 6 verschillende vormen van synthesis waaronder FM, spectral synthesis, virtual analog en granular synthesis, een zeer uitgebreide sampler, time-stretching, modulation, enz... In de full version is meer dan 35 GB aan samples aanwezig + 15 instrumenten + meer dan 70 effecten.
Het Steinberg universum is historisch gezien zo goed als volledig aan mij voorbij gegaan om de eenvoudige reden dat ik nooit met Cubase heb gewerkt + Steinberg ook de uitvinder van de de VST plugins is terwijl Pro Tools historisch gezien TDM, RTAS en AAX plugins gebruikt en Logic Pro de standaard Apple AU plugins. Groot was dan ook mijn verbazing dat de HALion installer tegenwoordig (ik weet niet sinds wanneer) ook een AAX plugin en een AU plugin installeert, waardoor HALion 7 meteen ook beschikbaar is in Pro Tools en Logic Pro. Het was dan ook een heel eenvoudige keuze om samen met Cubase Pro 13 meteen ook HALion 7 aan te kopen...
22 juni 2024
Aanpassingen op de website:
nieuwe pagina's voor de apparatuurlijst
met plugins voor Pro Tools en Logic Pro
Sinds vele jaren is er op mijn website een pagina met een lijst beschikbaar met zo goed als al mijn plugins voor Pro Tools met telkens een afbeelding van de vermelde plugin of plugin bundel erbij. Plugins zijn onmisbaar voor een DAW en ik heb het altijd erg belangrijk gevonden te weten welke plugins er beschikbaar zijn in een studio, vandaar die uitgebreide lijst.
Na verloop van tijd begon 'uitgebreid' echter een toch wat extreme vorm aan te nemen met de vermelding van meer dan 900 beschikbare plugins waardoor de pagina erg onhandig begon te worden. Enige tijd geleden heb ik dit probleem proberen op te lossen door de lijst alfabetisch op te delen met bovenaan de pagina aparte A • B • C links waarmee je meteen naar de gewenste letter kan scrollen.
Maar sinds de upgrade naar de Apple Mac Pro (2019) heb ik veel meer extra native rekenkracht buiten de Pro Tools | HDX DSP kaarten waardoor ik heel wat plugins heb bijgekocht waardoor de lijst alleen nog maar langer werd + ik heb ook plugins bijgekocht die niet exclusief in Pro Tools werken (AAX Native en AAX DSP plugins) maar enkel in Logic Pro (AU plugins). Trouwens, installers van AAX plugins voor Pro Tools installeren in 99% van de gevallen ook AU versie voor Logic Pro en meestal ook nog een VST en/of VST3 versie voor Cubase. Dus van de meeste plugins heb ik versies als AAX Native plug-in + AU plugin + VST en/of VST3 plugin + en deel AAX Native plugins heb ik ook nog als AAX DSP plugin exclusief voor gebruik met de Pro Tools | HDX DSP kaarten.
Samengevat werd de lijst op de website alsmaar langer en langer waardoor ik weinig andere keuze meer had dan de lijst op te splitsen in aparte lijsten per functie. Ik heb ook de naam van de pagina gewijzigd van 'Pro Tools plugins' naar 'DAW - Plugins' en daar kom je terecht bij volgende onderverdeling in 5 aparte groepen:
Algemene plugins voor mixing en mastering
in stereo en 5.1 surround
Effect plugins voor stereo en 5.1 surround producties
Plugins voor Dolby Atmos Music producties (7.1.2 tot 9.1.6)
Virtuele instrumenten + synthesizers
+ samplers + drum machines
Virtuele gitaarversterkers en effecten
Op elke pagina zijn er bovenaan nog steeds aparte A • B • C links waarmee je meteen naar de gewenste letter kan scrollen, maar de letters die (nog) nog geen plugins bevatten zijn nu grijs gekleurd en zijn niet gelinked naar de respectievelijke letter.
En ook erg belangrijk, ik heb het op elke pagina ook nog apart vermeld:
Alle vermelde plugins hebben permanente licenties die officieel aangekocht werden, er worden dus geen licenties tijdelijk gehuurd
Er is slechts één uitzondering en dit zijn de Roland Cloud plugins bij de 'Virtuele instrumenten' want Roland Cloud verstrekt geen permanente licenties. Hier heb ik erg tegen mijn zin een Roland Cloud Ultimate lidmaatschap omdat je weinig andere keuze hebt als je de Roland Cloud plugins wil kunnen gebruiken.
24 april 2024 (aangevuld op 23 mei 2024)
Een nieuw modulair digitaal brein
en een blik vers geheugen voor de studio
Apple - Mac Pro (2019)
In onderstaande post van 10 april 2024 kon iemand die wat op de hoogte is van Apple computers snel afleiden dat de 15 bolletjes toebehoren aan de behuizing van een Mac Pro (2019) of een Mac Pro (2023). Ik had met Photoshop onderstaande foto bewerkt tot enkel het bolletjespatroon overbleef wat grafisch gezien ook erg mooi was.
De Mac Pro (2019) is inderdaad op mijn verjaardag rond 3u in de ochtend plots uit de lucht komen vallen. Ik keek naar een YouTube video van Mac Sound Solutions die net als ik met Pro Tools werkt op een oude Mac Pro (Mid 2012) met OpenCore Legacy Patcher om macOS Ventura te kunnen gebruiken. Hij meldde in dat filmpje dat de dag ervoor een nieuwe Mac Pro (2019) had kunnen kopen voor 2.099,00 USD. Het ging om een stockverkoop van Meta (Facebook) die via een extern bedrijf enkele honderden gloednieuwe Mac Pro (2019) verkocht, er staat trouwens op de aluminium behuizing ergens het logo van Facebook in geëtst. Enkele dagen na het filmpje was de prijs ook al gestegen naar 3.000,00 USD omdat het externe bedrijf had ondervonden dat ze heel snel de deur uit vlogen (de wet van vraag en aanbod in volle actie).
Ze werden in de USA verkocht waardoor alleen al de verzending en het importeren van zo een Mac Pro (2019) al bij voorbaat een heel dure onderneming zou zijn, dus ben ik er maar niet naar op zoek gegaan... Maar plots bedacht ik om eens op www.tweedehands.be te gaan kijken of er daar misschien een Mac Pro (2019) te koop zou staan... en plots stond hij daar: een zo goed als nieuwe Mac Pro (2019) voor... 3.000,00 euro! Het was een Intel Xeon 3,2 GHz 16-core processor inclusief 96 GB RAM, 2 extra grafische kaarten en 5 TB SDD interne opslag, allemaal in zo goed als nieuwstaat (wat achteraf ook werkelijk zo was, zie verder). Ik heb die nacht onmiddellijk aan de verkoper laten weten dat ik hem wou kopen en de volgende ochtend op mijn verjaardag ontving ik de bevestiging inclusief een ondertekende verkoopovereenkomst, ik kon mijn geluk niet op.
Ik was toen op vakantie aan zee en pas op zondag 14 april kon ik hem op de terugweg gaan ophalen bij de verkoper. Alles zat in de originele verpakkingen, zelfs de antistatische zakjes voor alle RAM modules had hij netjes bijgehouden. Het was dan ook meteen erg duidelijk dat de verkoper ter goeder trouw was en later heb ik aan de hand van het serienummer kunnen opzoeken dat die Mac Pro (2019) pas februari 2022 aangekocht was en dus iets meer dan 2 jaar oud is. Maar de verkoper vertelde ook dat hij enkel had gediend voor thuisgebruik en dat hij de Mac Pro (2019) eigenlijk amper had gebruikt omdat hij zo goed als alles op een MacBook Pro doet. En toen ik hem thuis voor de eerste keer opende werd dit ook bevestigd, er zat een klein beetje stof op 3 grote ventilatoren en voor de rest was intern alles geheel stofvrij op een manier die je met even te stofzuigen niet kan bereiken zonder de computer helemaal te demonteren (waar ook geen sporen van te merken waren). Ik heb ook proberen uit te zoek hoeveel die Mac Pro (2019) nieuw moet gekost hebben en ik kwam al snel boven de 20.000,00 euro uit + gezien zijn bijna nieuwe staat was 3.000,00 euro dan ook echt wel een héél goede deal want normaal start een tweedehands Mac Pro (2019) met Intel Xeon 16-core processor (of hoger) vanaf 5.000,00 euro (zonder een heleboel extra onderdelen zoals hier wel het geval was).
Vorige week heb ik dan stap voor stap en netjes gepland mijn huidige Mac Pro (Mid 2012) met Digidesign EB7 PCIe Expansion Chassis ontmanteld en al wat nodig is gemigreerd naar de nieuwe Mac Pro (2019). In het Expansion Chassis huisde mijn 3 Pro Tools HDX kaarten zoals hier te zien is:
Ik heb deze kaarten heel makkelijk kunnen overplaatsen naar de Mac Pro (2019):
Btw, een leuk weetje: in de gehele Mac Pro (2019) zit geen enkele kabel, alle onderdelen klikken en schuiven in elkaar met contacten die elkaar raken. Dus de kabels die je op bovenstaande foto ziet zijn kabels die enkel dienen om de extra geïnstalleerde onderdelen met het moederbord te verbinden en/of van stroom te voorzien. En in deze YouTube video kan je zien hoe een Mac Pro (2019) technisch helemaal in elkaar zit, het is echt wel indrukwekkende Apple 'over-engineering'...
Een overzicht van wat er allemaal geïnstalleerd werd:
- rechts bovenaan zit een Sonnet Fusion Flex J3i beugel gemonteerd met daarin 2 x 20 TB SATA 3,5" HDD's (40 TB geconfigureerd als een RAID1 volume van 20 TB) en een 2 TB SATA 2,5" SDD
- het kleine PCIe kaartje daaronder is de Apple I/O kaart die standaard in een Mac Pro (2019) zit met hoofdtelefoonaansluiting, 2 x Thunderbolt 3 en 2 x USB 3 aansluitingen
- daaronder zitten de 3 AVID Pro Tools HDX PCIe kaarten geïnstalleerd
- een Sonnet Tempo SSD PCIe kaart met 2 x 4 TB SATA 2,5" SSD erop gemonteerd
- de eerste Apple Radeon Pro W6600X MPX Module (grafische kaart) met 8 GB GDDR6 VRAM en 2 x HDMI aansluitingen
- een OWC Accelsior 4M2 PCIe kaart met 4 x 1 TB M.2 NVMe SSD (4 TB geconfigureerd als een RAID5 volume van 3 TB)
- de tweede Apple Radeon Pro W6600X MPX Module (grafische kaart) met 8 GB GDDR6 VRAM en 2 x HDMI aansluitingen
En achteraan ziet dit er zo uit:
Voor de volledigheid, er zat origineel bij aankoop een Apple Radeon Pro W5700X MPX Module (grafische kaart) met 16 GB GDDR6 VRAM in deze Mac Pro (2019) met 1 HDMI aansluiting en 4 x Thunderbolt 3 aansluitingen (hiervoor heb ik feitelijk 100.00 euro extra betaald, dus de totale prijs was 3.100,00 euro voor alles). Maar die neemt anderhalve keer de plaats in dan een standaard MPX module waardoor een PCIe slot afgedekt wordt en dus onbruikbaar wordt + die kaart is echt wel veel te sterk voor mijn toepassingen (standaard HDMI 1080p). Maar indien nodig kan ik alsnog 1 of allebei de geïnstalleerde Apple Radeon Pro W6600X MPX Modules met 8 GB GDDR6 VRAM vervangen door deze grafische kaart.
Verder zit er dus ook nog een Intel Xeon 3,2 GHz 16-core processor in (met Turbo Boost tot 4,4 GHz) en 12 x 8 GB 2.933 MHz DDR4 ECC DIMM's dus in totaal 96 GB RAM (dit kan voor dit 16-core model nog uitgebreid worden tot maximum 12 x 64 GB = 768 GB). En er zitten ook nog 2 x 512 GB Apple RAM modules in voor 1 TB aan interne SSD opslag die gekoppeld is aan de Apple T2 security chip, deze SSD dient om het macOS op te installeren en dat is op dit moment het meest recente macOS Sonoma 14.4.1. Met andere woorden, ik heb dus OpenCore Legacy Patcher niet meer nodig om bij te blijven met het macOS.
En er zat ook nog een draadloos Apple Magic Keyboard met Numeric Keypad (zilver met zwarte toetsen) en een draadloze Magic Mouse 2 (ook zilver met zwart) bij, allebei ongeopend omdat de verkoper deze niet gebruikte. En dat ben ik ook niet van plan want ik gebruik in de studio EditorsKeys AVID Pro Tools klavieren met verlichte toetsen via USB.
En dan is er uiteraard nog de olifant in de kamer waarover ik nog niets gezegd heb: waarom heb ik geen nieuwe Mac Pro (2023) gekocht met de Apple M2 Ultra processor?
Ik zal het even oplijsten:
1) Eerst en vooral de prijs want een Mac Pro (2023) kost al naargelang de gekozen configuratie tussen 8.399,00 euro en 14.579,00 euro. Maar de Mac Pro (2019) kostte in 2019 (of correcter gezegd in 2020 want hij kwam pas in december 2019 op de markt) al naargelang de gekozen configuratie tussen de 8.000,00 euro en 53.000,00 euro...
2) Ook al ziet de Mac Pro (2023) op het eerste zicht er exact hetzelfde uit als een Mac Pro (2019), hij is veel minder modulair dan bij een Mac Pro (2019) het geval is, je kan bv. geen processor upgraden, geen grafische kaart upgraden (zelfs de MPX modules van de Mac Pro (2019) kan je er niet in installeren), geen RAM uitbreiden, enz... Dus zoals je je Mac Pro (2023) configureert bij aankoop is hoe hij altijd zal zijn, net zoals het geval is bij een Mac Studio, Mac mini, MacBook Pro, enz... Met deze Mac Pro (2019) kan ik indien gewenst nog steeds upgraden naar een Intel 2,5 GHz 28-core processor (met Turbo Boost tot 4,6 GHz), maximum 1,5 GB RAM en zoveel grafische kaarten als er fysiek in passen.
3) De Apple M2 Ultra processor is uiteraard veel krachtiger dan de Intel Xeon 3,2 GHz 16-core processor die in mijn Mac Pro (2019) zit, maar ik ben een grote fan van Pro Tools HDX hardware met AAX-DSP plugins waardoor ik al die extra native rekenkracht gewoonweg niet nodig heb. Mijn oude Mac Pro (Mid 2012) heeft slechts een Intel 3.66 GHz 6-core processor en deze heeft mij 13 jaar lang nooit in de steek gelaten, dus met deze 16-core zal ik ook nog wel even toekomen denk ik...
4) Als je overstapt naar de Apple Silicon processors zoals de M1 en M2 moet alle software specifiek aangepast zijn voor gebruik met Apple Silicon en dit wil in mijn geval zeggen dat ik heel wat oudere software en plugins niet meer kan gebruiken.
5) De Mac Pro (2019) werd pas in juni 2023 vervangen door de Mac Pro (2023), dus mijn Mac Pro (2019) werd minder dan een jaar geleden nog nieuw verkocht, dus zo een oude computer is het nu ook weer niet + macOS Sonoma ondersteunt hem nog steeds. Maar dit is de grote hamvraag natuurlijk: hoe lang zal Apple de Mac Pro (2019) (en Intel processors in het algemeen) nog blijven ondersteunen? Want Apple wil natuurlijk graag dat iedereen Mac's met Apple Silicon processors gaat gebruiken. Ik hoop dat op zijn minst het komende macOS de Mac Pro (2019) nog zal blijven ondersteunen aangezien hij een jaar geleden nog nieuw te koop was. Maar is dit niet het geval... dan ga ik terug aan de slag met OpenCore Legacy Patcher en kan ik wellicht nog vele jaren verder, want mijn oude Mac Pro (Mid 2012) werkt op dit moment via OpenCore Legacy Patcher prima met macOS Sonoma 14.4.1 en is al 12 jaar oud.
6) En als laatste, maar dit weet ik pas sinds enkele dagen, er doen erg betrouwbare geruchten de ronde dat Apple de Mac Pro gaat blijven aanbieden met een speciaal voor de Mac Pro ontwikkelde M4 Extreme processor (de 'M4 Hidra' chip) en deze zou in de tweede helft van 2025 al op de markt komen. Dus nu nog investeren in een Mac Pro met een M2 Ultra processor aan nieuwprijs is wellicht ook niet het slimste dat je kan doen...
In ieder geval, 2 weken geleden dacht ik sowieso nog enkele jaren verder te gaan met mijn oude Mac Pro (Mid 2012) en OpenCore Legacy Patcher, nu heb ik plots een stevig uitgebouwde Mac Pro (2019) die volledig up-to-date is, ik kan er alleen maar heel erg blij mee zijn :-)
Toevoeging op 23 mei 2024:
Ik heb de Mac Pro (2019) nu een maand in mijn bezit en het is echt een prachtige machine! Hij is zoals te verwachten was veel sneller en krachtiger dan mijn oude Mac Pro (Late 2012) maar ik heb echter al wel ondervonden dat de 96 GB RAM die erin zit op langere termijn niet voldoende zal zijn. Dit komt omdat je met een 16-core processor uiteraard heel wat meer computerprogramma's tegelijkertijd kan gebruiken (die allemaal een eigen stuk RAM nodig hebben) dan met de 6-core processor het geval is in mijn oude Mac Pro (Late 2012). Maar ik denk vooral ook aan de grote sample libraries die ik heb waar ik nu veel meer instrumenten tegelijkertijd kan gebruiken dan vroeger het geval was en dan zit 96 GB RAM heel snel vol.
In de Mac Pro (2019) zat bij aankoop 12 x 8 GB DIMM in en er wordt aangeraden in alle 12 RAM slots dezelfde DIMM's te installeren voor de beste prestaties, dus dan zijn dit de mogelijke configuraties:
- 12 x 8 GB DIMM = 96 GB RAM
- 12 x 16 GB DIMM= 192 GB RAM
- 12 x 32 GB DIMM = 384 GB RAM
- 12 x 64 GB DIMM = 786 GB RAM
- 12 x 128 GB DIMM = 1.536 GB RAM (maar dit is enkel mogelijk in een Mac Pro (2019) met 24-core of 28-core processor)
Voor een Mac Pro (2019) met 16-core processor is de maximum te installeren hoeveelheid RAM 768 GB dus zijn enkel de eerste 4 opties mogelijk. Hoe groter de DIMM hoe duurder dus heb ik een kosten-batenanalyse gedaan waaruit bleek dat 12 x 32 GB DIMM = 384 GB de meest voordelige keuze was + de kans om 384 GB RAM helemaal te vullen is toch wel heel klein voor muziekproducties waardoor 12 x 64 GB = 786 GB echt wel véél te veel zou zijn.
Dus sinds vandaag zit er 386 GB RAM in mijn Mac Pro (2019), ik denk dat hij nu helemaal op punt staat en klaar is voor nog vele jaren muziekplezier.
10 april 2024
Vandaag was het mijn verjaardag...
En totaal onverwacht...
Viel er een prachtig verjaardagscadeau uit de lucht...
09 februari 2024
De hardware en software upgrade van
surround 5.1 naar Dolby Atmos Music 9.1.6
is uitgevoerd!
In mijn post van 13 december 2023 kan je lezen over de hardware upgrade van de beluistering van surround 5.1 naar Dolby Atmos Music 9.1.6 door het toevoegen van 10 extra Genelec 'The Ones' luidsprekers.
Vandaag kan ik met trots melden dat ook alle software upgrades zijn uitgevoerd en dat de website ook helemaal werd aangepast!
Maar het was niet de software update die veel tijd vroeg, het was vooral het aanpassen van de website in 3 verschillende talen en nieuwe foto's nemen dat veel tijd vroeg want ik doe dit allemaal zelf. En dit is niet zo uitzonderlijk aangezien ik af en toe ook websites, logo's en grafische huisstijlen ontwerp voor niet-commerciële doeleinden via Delta Graphic Belgium.
Logischerwijze heb ik ook het Delta Music Belgium logo aangepast, hieronder zie je het oude logo gevolgd door het nieuwe logo:
Eerst en vooral is er de tekstuele wijziging van 'Delta Music Belgium • Pro Tools | HDX Studio' naar 'Delta Music Belgium • Dolby Atmos Music Studio'. Alhoewel de studio nog steeds dezelfde Pro Tools | HDX Studio is want aan de Pro Tools | HDX hardware werd er niets gewijzigd buiten het toevoegen van 2 extra Avid HD audio interfaces.
De achtergrond van het nieuwe logo is gewijzigd van geheel wit naar een kleurenverloop van wit naar een heel zachte paarse tint waardoor de wit glinsterende gedeeltes van het oorspronkelijke Delta Music logo uit 1999 beter uit de verf komen. Dit is dat oorspronkelijke logo:
(meer info over de geschiedenis van het Delta Music logo kan je vinden in mijn post van 03 juli 2006)
De zachte afgeronde grijze kader rondom het oude logo is gewijzigd naar een scherpere, hoekigere versie die er wat meer 3D uitziet. Onderaan heeft de kader ook een kleurenverloop maar dan van grijs naar grijs met een paarse tint (onderaan is de schaduwkant), de rechterzijde is zuiver paars en bovenaan is de kader geheel wit (de bovenkant is de belichte zijde). Maar de bovenkant geeft ook het idee van een kleurenverloop te hebben van wit naar wit maar dit is een optische illusie door het kleurenverloop van de achtergrond van wit naar de heel zachte paarse tint.
Op de website werden uiteraard heel wat teksten gewijzigd maar optisch is de wijziging van kleur van het lettertype natuurlijk het meest in het oog springend. Die kleur is trouwens dezelfde kleur als de heel zachte paarse tint van de achtergrond van het nieuwe logo, past mooi bij de achtergrond van de website en maakt de pagina's ook wat zachter voor het oog. Omdat kleur van het lettertype niet meer wit is komen alle witte logo's die her en der op de website gebruikt worden ook beter uit de verf, vallen links in teksten beter op en zijn ook de grote titels veel duidelijker.
Maar het belangrijkste nieuws is en blijft natuurlijk dat je bij Delta Music Belgium nu in Dolby Atmos Music kan mixen met 9.1.6 beluistering met 16 échte luidsprekers (eigenlijk zijn het er 17 want er zijn 2 subwoofers). Zo zijn er niet veel studio's in België en al zeker niet bij de project studio's want als men daar al in het Dolby Atmos Music mixt dan is dit ofwel met een hoofdtelefoon ofwel met een standaard Dolby Atmos home theater systeem... En dus niet met een professionele digitale 9.1.6 beluistering bestaande uit 15 Genelec 'The Ones' luidsprekers met een 'equidistante' lay-out waarbij alle luidsprekers op gelijke afstand van het midden van een cirkel (het luisterpunt) zijn geplaatst of opgehangen + die ook volledig gekalibreerd is volgens de eisen van Dolby Professional...
Meer info over Dolby Atmos Music en de technische kant van de zaak kan je vinden bij de 3 eerste veelgestelde vragen en in de hieronder vermelde apparatuurlijsten:
En nog enkele foto's!
Btw, ik heb meteen van de gelegenheid gebruikt gemaakt om meteen alle foto's van de studio te updaten, je kan deze vinden via:
11 januari 2024
Nieuw in mijn synthesizercollectie:
Behringer - solina String Ensemble
In mijn post van 28 juni 2019 over mijn aankoop van Behringer Vocoder VC340 kan je lezen dat Behringer toen een kopie gemaakt geeft van de Roland VP-330 Vocoder Plus mk2 uit 1980 maar dan een beetje kleiner en moderner (bv. met MIDI en USB). De Behringer solina String Ensemble is een gelijklopend verhaal want dit is een kopie van de Eminent Solina String Ensemble uit 1974, ook beter gekend als de ARP Solina String Ensemble omdat ARP deze van 1974 tot 1981 verdeelde in de USA:
De Behringer solina String Ensemble is net als de Behringer VC340 een analoge 'stringer' (de VC340 is ook nog een 10-bands vocoder) die een 'divide-down oscillator' gebruikt (49-stemmig) en ook een ingebouwd Ensemble effect (chorus) heeft waarvoor analoge BBD (Bucket Brigade Device) chips worden gebruikt. Verder zit er ook nog een kopie van een Electro Harmonix Small Stone phaser in en dat is niet zomaar... (zie verder). Wat er duidlijk niet in zit is een klavier, want de Behringer solina String Ensemble is een desktop module die via MIDI of USB dient aangestuurd te worden.
De originele onwerper Eminent is een Nederlandse fabrikant van elektronische orgels. Het meest gekende orgel was toen de Eminent 310 Unique uit 1972 en daar zat de eerste versie van de analoge 'string section'' met 'divide-down oscillator' in voor het imiteren van strijkinstrumenten en daaruit werd later dan de Eminent Solina String Ensemble afgeleid:
In de jaren '70 kreeg een Fransman echter het briljante idee om het Eminent 310 Unique orgel te combineren met een Electro Harmonix Small Stone phaser effect pedaal...
Hij maakte vervolgens een album in 1976... en nog eentje in 1978... en hij werd er wereldberoemd mee...
Het zweverige stringgeluid op beide albums is zeer typisch en uniek, vandaar dat Behringer meteen ook maar een Small Stone phaser in de Behringer solina String Ensemble heeft ingebouwd voor instant Jean-Michel Jarre 'uit een doosje'! En dit is ook werkelijk zo, voor je het weet heb je dat typische Jean-Michel Jarre stringer geluid waar je zo heerlijk kan op wegdromen...
En zonder de Small Stone phaser zit je voor dat je het weet in deze film:
Hier bedoel ik uiteraard vooral de muziek van Wendy Carlos gebaseerd op de 9de Symfonie van Beethoven met een een redelijk aggressief klinkende Eminent Solina String Ensemble in de hoofdrol.
Ik heb de Behringer solina String Ensemble nu al enkele weken in de studio en samen met de Behringer Vocoder VC340 vormt deze een mooi duo dat zo goed als heel het spectrum van de analoge stringers bestrijkt, met echt die typische klankkleuren uit de jaren '70 die je nergens anders kan vinden dan met 'divide-down oscillators'...
Btw, ik heb een jaar of 5 geleden de mogelijkheid gehad hier in de buurt een Eminent 310 Unique orgel te kunnen kopen, het was in perfecte staat en kostte slechts 100,00 euro. Tot bleek dat het orgel zich op een derde verdieping bevond, meer dan 100 kg weegt + ik moest het ook zelf verhuizen, dus dat heb ik maar aan mij laten voorbij gaan. En zo een zwaar orgel krijg je in de studio ook niet zomaar eventjes opzij gezet dus erg handig had het ook al niet geweest. Ik heb er trouwens ook al gratis aangeboden gezien in Nederland, de enige vereiste is telkens dat je ze zelf komt halen. En dan moet je weten dat Jean-Michel Jarre als hij het album 'Oxygene' live uitvoert hij (lees: zijn technici) er meestal een stuk of 5-6 meesleuren waarvan er steevast 4 op het podium staan (zie de rode cirkels):
Btw, bovenstaand beeld is het volledige instrumentarium voor de live DVD Jean-Michel Jarre - Oxygene Live in Your Living Room uit 2007, een live show waarmee Jean-Michel Jarre nadien ook getourd heeft... Voor liefhebbers van oude analoge synthesizers is deze video onontbeerlijk want het is letterlijk een museum vol oude synthesizers dat daar op het podium staat én geheel live bespeeld wordt!
Maar er is ook nog een 2de reden waarom die video onontbeerlijk is en wel omdat deze video een versie in HD is in plaats van standaard DVD kwaliteit dus je kan eindelijk ook alles tot in het kleinste detail bekijken! Een versie waarvan ik trouwens tot op vandaag niet eens wist dat deze bestond want ik kende (en heb) enkel de DVD versie en vond deze HD versie per toeval op YouTube op zoek naar de DVD versie...
Copyright © 1995-2024 van Delta Music Belgium - Pro Tools | HDX Studio - Rummenweg 30 - 3800 Sint-Truiden - België
Alle rechten voorbehouden
Privacyverklaring en cookiebeleid
Alle productnamen, logo's en merken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.
Alle bedrijfs-, product- en servicenamen die op deze website worden gebruikt, dienen uitsluitend ter identificatie.
Het gebruik van deze namen, logo's en merken impliceert geen endorsement.