Curriculum vitae van Marc Schellekens

 

 

Photo Marc Schellekens

Marc Schellekens (21 september 2014)

 

Ik ben geboren op 10 April 1967 in Mortsel, een stadje 10 km ten zuiden van Antwerpen en 40 km. ten noorden van Brussel. Ik heb er mijn jeugd doorgebracht in en ik ging er ook naar school naar het Koninklijk Atheneum Mortsel.

Hier kreeg ik mijn eerste muzikale opleiding en leerde ik blokfluit spelen. Mijn muzieklerares was Mevr. Mariën, op een goeie dag vroeg ze mij of ik niet wilde babysitten bij haar 2 kindjes en als betaling stelde ze mij voor om mij gratis pianoles te geven. Ik heb dit voorstel aangenomen en dit opende voor mij een heel nieuwe wereld, namelijk de wereld van echt muziek maken, want blokfluit spelen was niet zo inspirerend voor mij. Zij heeft mij dan ongeveer een jaar pianoles gegeven, maar naar het einde toe werd het te klassiek voor mij, ik was veel meer te vinden voor popmuziek, vooral punk en new wave dan voor 'etudes' and 'preludes' en toen heb ik uiteindelijk beslist te stoppen met de pianolessen. Maar vandaag kan ik zeggen dat de pianolessen van Mevr. Mariën voor mij de eigenlijke start waren van mijn muzikale ontwikkeling... (tezamen met mijn grootvader, hij kocht voor mij een orgeltje om mijn pianolessen op te oefenen, zonder hem had er niets mogelijk geweest)

Toen ik 15 was kocht ik mijn eerste synthesizer (een KORG MS 20), ik veranderde van school en ging naar het Sint Lucas Paviljoen in Antwerpen om er Sierkunsten te studeren. Ik volbracht de driejarige opleiding, maar naar het einde toe was het plezier in tekenen en schilderen al lang verdwenen. Ik had ontdekt dat ik mij veel beter kon uitdrukken met muziek en geluid dan met pen, papier, inkt of verf. Ik bleef ook synthesizers bijkopen, een Roland SH 1, SH 2, SH 5, SH 101, Jupiter 4, Juno 106, D 10, D 50, D 70, een Ensoniq Mirage 12-bit sampler en twee Roland S 10 12-bit samplers. Ik begon ook te experimenteren met MIDI-sequencing, in het begin met een KORG SQD 1, een jaar later stapte ik over naar mijn eerste computer, een Atari 1040 ST-E, met als softwarepakket Notator SL van C-lab/Emagic.

Van studio's was er voor mij toen in begin jaren '80 nog niet veel sprake, maar des te meer van optreden in het circuit van vlaamse jeugdhuizen met een voor die tijd unieke synthesizershow. De naam 'Delta Music' werd toen al gebruikt.

In deze periode ben ik lid geworden van SABAM in Brussel, de Belgische Vereniging van Auteurs, Componisten en Uitgevers.

 

Logo SABAM

 

Op mijn achttiende ging ik hoger onderwijs volgen door aan het HRITCS in Brussel audio/video montage technieken te leren. Deze opleiding gaf mij een technische basiskennis van geluid en video, maar eigenlijk wou ik een meer muziekgerichte opleiding. Ik ging dan ook nog als 'vrije student' elektronische compositie- en synthesetechnieken volgen aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Antwerpen bij Joris de Laet van SEM (Studio voor Experimentele Muziek). Ik wou echter ook nog een meer academische kijk op muziek verwerven en dan heb ik ook nog musicologie gevolgd aan de Katholieke Universiteit van Leuven, nogmaals als 'vrije student'. Deze studiejaren gaven mij een goede opleiding in alle aspecten van muziek, maar enkel daar waar ik het nodig vond, want als vrije student kon ik alle saaie en oninteressante leerstof overslaan en enkel studeren wat voor mij echt interessant of bruikbaar was.

Na deze muzikale opleiding vond ik het ook belangrijk een goede wetenschappelijke en technische kennis over geluid te hebben en dan ben ik gestart met opleidingen akoestiek, psycho-akoestiek en digitale signaalverwerking aan het NOS te Hilversum (NL). Deze opleiding gaf mij een wetenschappelijk inzicht in geluid in het algemeen, op de perceptie van geluid door de hersenen en op het gedrag van geluid in een akoestische ruimte.

Ik heb ook nog een jaartje cursus gevolgd bij RBS - The Producers Workshop in Rotterdam (NL), dit gaf mij een basiskennis in muziekproductie en studiotechnieken + het gaf mij de mogelijkheid enkele workshops te volgens bij producers als Tony Visconti (DAVID Bowie) en George Martin (The Beatles), workshops welke zeer interessant waren! Ik heb toen ook nog een korte periode stage gelopen als 'assistent engineer' in de Wisseloord Studio's in Hilversum (NL), dit gaf mij nog wat meer ervaring met muziekproductie, want ik kon aanwezig zijn bij opnamesessies van artiesten als DAVID Bowie, Simple Minds, Franky Goes To Hollywood, Grace Jones, enz...

In diezelfde periode ben ik ook lid geworden van de AES (Audio Engineering Society) in New York, een wereld overkoepelende en normgevende vereniging van geluidsingenieurs.

 

Logo AES

 

Dan kwam mijn 1 jaar durende militaire opleiding (toen nog wettelijk verplicht), na aan wat koordjes getrokken te hebben kon ik aan de slag als geluidstechnicus bij de Cinematografische Dienst van de Landmacht (CDLM-SCFT) te Brussel. Gedurende dit jaar deed ik honderden geluidsopnames van tanks, vliegtuigen, helikopters en volledige militaire oefeningen en monteerde ik het geluid voor militaire educatieve video- en filmprogramma's. Op een goeie dag hadden ze een stuk gecomponeerde muziek nodig voor een militaire opleidingsfilm en dit was voor mij de start van het maken van muziek voor film en video. Eens mijn militaire dienstplicht vervuld was ben ik beginnen werken als theatertechnicus/assistent geluidstechnicus bij de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen te Antwerpen. Ik werkte mee aan de musicals Evita, Chicago en Dear Fox en later werd ik FOH (zaal)geluidstechnicus voor de musical West Side Story. In deze periode ben ik ook beginnen werken als freelance geluidstechnicus en heb ik in heel wat verschillende Belgische en Nederlandse geluidsopnamestudio's soms zeer uiteenlopende muziekgenres opgenomen, gemixt en gemasterd.

In 1995 ben ik in Edegem gestart met mijn eigen geluidsopnamestudio met de naam 'Delta Music - Midi Studio & Music Composing'. De studio was opgebouwd rond de eerste versie van Pro Tools op een Apple Macintosh computer (in deze dagen was Pro Tools een zeer dure 2-4 track audio editor :-). Ik begon toen ook al te werken met de eerste versie van Logic Pro (toen genoemd Logic Audio Platinum) op een Mac, de opvolger van Notator SL op Atari. Het duurde niet lang alvorens ik mij begon te realiseren dat deze softwaretechnologie de toekomst was voor geluids- en muziekproductie en ben ik mij beginnen te specialiseren in het werken met Pro Tools en Logic Audio Platinum.

De studio in Edegem was ondertussen te klein geworden en in 1999 heb ik een nieuwe studio ingericht in Mortsel, met een grotere Control Room met referentie stereo beluistering en een kleine Vocal Booth. De naam van de studio werd gewijzigd naar 'Delta Music - Pro Tools Mix Suite & CD Mastering'.

Ik ben in die periode ook in contact gekomen met Millsaudio in Antwerpen, toentertijd één van de belangrijkste dealers van Pro Tools en Logic Pro in de Benelux en dan heb ik gedurende vele jaren pre-sales demonstraties, de technische installaties en de after-sales support verzorgd voor de kopers van Pro Tools en Logic Audio Platinum. Nadat deze samenwerking met Millsaudio gestopt was ben ik gestart met mijn eigen Pro Tools | HDX Professional User Support voor amateur, semi-professionele en professionele Pro Tools and Logic Pro gebruikers in de Benelux.

Gedurende de jaren heb ik ook nog een bijzondere interesse ontwikkeld in het hoog-kwalitatief opnemen van klassieke muziek. Ik kwam ermee in contact tijdens mijn studies akoestiek en psycho-akoestiek en op een goeie dag ontmoette ik Peter Swinnen, een gekend Belgisch klassiek hedendaags componist. We ontdekten dat we beide een grote interesse deelden in het opnemen van klassieke muziek en toen zijn we begonnen met samen klassieke CD's op te nemen.

In 2005-2006 heb ik stevig geïnvesteerd en kocht ik het grootste Pro Tools | HDX systeem dat verkrijgbaar was + nieuwe stereo 2.0 en 2.1 referentie beluistering + 5.1 surround referentie beluistering + zowat alle apparatuur die vandaag in de studio aanwezig is (met uitzondering van mijn collectie synthesizers). De naam van de studio werd veranderd in 'Delta Music - Pro Tools | HDX Mix & Mastering Suite' en op 01 augustus 2006 startte ik met de uitbating van de nieuwe studio.

Maar dan sloeg het noodlot toe: enkele weken na de nieuwe start heb ik 3 hartinfarcten doorstaan en werden er 4 stents in mijn kransslagaders geplaatst. Maar mijn hart was dermate beschadigd dat ik van mijn dokters geen toestemming meer kreeg om nog te mogen werken. Ik heb dan intensief gerevalideerd, maar kreeg in 2007 nog een vierde hartinfarct en dan heb ik nog twee jaar verder gerevalideerd. Uiteindelijk kreeg ik pas einde 2009 terug toestemming om weer aan het werk te mogen gaan. De studio in Mortsel werd heropend, maar eigenlijk was ik nog niet voldoende gerecupereerd om ook echt terug muziekproducties te doen...

In deze moeilijke periode heb ik echter ook Greet Steegmans ontmoet en in 2009 hebben we besloten samen een nieuw huis te laten bouwen in Sint-Truiden, met op het gelijkvloers een volledig nieuwe geluidsopnamestudio. Einde 2010 werd de oude studio in Mortsel afgebroken en zijn we verhuisd naar Sint-Truiden. Maar ook hier verliep niet alles van een leien dakje, want door fouten in de ruwbouw werd ik geconfronteerd met vele maanden uitstel en wachten op reparaties alvorens ik kon starten met de akoestische en technische inrichting van de nieuwe geluidsopnamestudio. De naam van de studio werd nogmaals gewijzigd en nu is het in principe definitief 'Delta Music Belgium - Pro Tools | HDX Studio'.

 

Logo Delta Music Belgium

 

Ondertussen ben ik ook gehuwd... en werd ik trotse papa van een prachtige dochter! (om correct te zijn: eigenlijk was ik eerst papa en pas 2 weken later ook gehuwd, net zoals het oorspronkelijk gepland was)

Maar de problemen bleven uiteindelijk nog verder aanslepen. De opening was oorspronkelijk gepland voor 01 oktober 2012, maar een waterlek in de Control Room, weer een ruwbouwprobleem, heeft alles met nog 2 jaar uitgesteld, pas vandaag, 25 september 2014, kan ik eindelijk de deuren openen. Ik heb gedurende die laatste 2 jaar geprobeerd op de nieuwspagina iedereen op de hoogte te houden, er is op die pagina bv. meer dan een jaar lang het geluid van een vallende waterdruppel te horen geweest, tot de dag dat ik er zeker genoeg van was dat het lek voldoende onder controle was. Niet dat het ondertussen ook daadwerkelijk gerepareerd werd, ik ben verplicht geweest een gerechtelijke procedure te starten tegen de aannemer en architect en het kan nog vele maanden duren vooraleer de oorzaak definitief vastgesteld wordt, de verantwoordelijkheden bepaald zijn en het lek gerechtelijk gezien 'mag' gerepareerd worden.

In ieder geval, vandaag is 'Delta Music Belgium - Pro Tools | HDX Studio' een mooie studio geworden, met high-end geluidsapparatuur en een man achter de knoppen met meer dan 25 jaar ervaring. Mijn gezondheidstoestand verplicht mij alles wat rustiger aan te doen en probeer ik zoveel mogelijk stress te vermijden. Het resultaat is dat ik kies welke producties ik aanneem, vind ik een aangeboden productie niet gepast voor mij, dan schuif ik ze graag door naar een andere studio. De producties die ik wel aanneem voer ik vol vertrouwen uit, in een serene sfeer, tot een zo goed mogelijk eindresultaat.

En ik hoop uiteraard mijn activiteiten de komende jaren te mogen verder zetten en misschien nog verder uit te breiden, want... music was my first love and it will be my last! (om te eindigen met een mooi cliché :-)

Met dank om dit te lezen,

Marc Schellekens

25 september 2014

 

Photo Marc Schellekens with hands on piano

 

 

 

 

Copyright © 1995-2022 van Delta Music Belgium - Pro Tools | HDX Studio - Rummenweg 30 - 3800 Sint-Truiden - België. Alle rechten voorbehouden
Privacyverklaring en cookiebeleid
Alle productnamen, logo's en merken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.
Alle bedrijfs-, product- en servicenamen die op deze website worden gebruikt, dienen uitsluitend ter identificatie.
Het gebruik van deze namen, logo's en merken impliceert geen endorsement.