Veel Gestelde Vragen

 

 

 

 

1. Wat is Dolby Atmos Music?

Standaard Dolby Atmos werd oorspronkelijk ontworpen als het volgende generatie formaat voor bioscoopgeluid, ontworpen op basis van feedback van mixers van film soundtracks. Na wereldwijde adoptie in de bioscoop is deze technologie doorgedrongen tot de thuisbioscoopomgeving voor zowel film als tv, waaronder drama, documentaires en live evenementen. Dolby Atmos wordt in vele landen aangeboden via traditionele tv-uitzendingen, maar ook via online streaming diensten zoals Netflix, Amazon Prime Video en Apple TV+.

Dolby Atmos Music is een revolutionair nieuw ‘object gebaseerd’ audioformaat voor muziekproductie. Met dit nieuwe format kunnen artiesten hun creatieve grenzen verleggen. Met Dolby Atmos Music hebben mixers de mogelijkheid om geluiden met meer precisie in een 3D-omgeving te plaatsen en te verplaatsen, waardoor er nog meer creatieve mogelijkheden ontstaan. Muziekproducers kunnen nu nummers maken waarmee luisteraars het gevoel krijgen dat ze in hun favoriete muziek zitten.

Technisch gezien zijn Dolby Atmos en Dolby Atmos Music een logische opvolging van Dolby Surround uit de jaren '80 met meer luidsprekers rondom je heen en met luidsprekers die zich boven je hoofd bevinden. Zo creëer je een meer immersieve luisterervaring, vandaar ook de verzamelterm 'immersieve audio'. Letterlijk betekent immersief 'onderdompeling' en dat is ook net wat er gebeurt want met Dolby Atmos Music word je ondergedompeld in het geluid, je zit er letterlijk middenin als je luidsprekeropstelling correct is.

Dolby Atmos Music wordt beluisterd via online muziek streaming diensten zoals Apple Music (hier wordt Dolby Atmos Music 'Spatial Audio' genoemd maar het is exact hetzelfde formaat), Amazon Music Unlimited of TIDAL HiFi, maar ongetwijfeld zullen andere muziek streaming diensten nog volgen. Dolby Atmos Music-mixen kan je ook nog vinden op Blu-ray, bv. live concert en speciale jubileumedities van bekende albums die werden geremixt in Dolby Atmos Music.

De achterliggende Dolby Atmos Music algoritmes worden ook nog steeds verder verfijnd, bv. voor een betere weergave via een hoofdtelefoon of Apple Airpods maar ook die hoofdtelefoons en Airpods zelf worden technologisch gezien steeds beter. Ook de weergave via soundbars en 'Dolby Atmos enabled' luidsprekers die het geluid dat normaal gezien uit de hoogteluidspekers zou moeten klinken laten reflecteren tegen het plafond worden steeds beter en beter. En bv. in het duurdere prijssegment van auto's is tegenwoordig ook al standaard een Dolby Atmos Music luidsprekerinstallatie ingebouwd, dus de mogelijkheden om Dolby Atmos Music te kunnen beluisteren worden steeds maar uitgebreider en diverser.

 

 

 

2. Waarom mixen in Dolby Atmos Music?

Eerst en vooral is het heel erg leuk om te mixen in Dolby Atmos Music omdat je letterlijk een volledige 3D ruimte rondom je heen hebt waarin je waar je maar wil muziekinstrumenten of geluidseffecten kan laten klinken. Nog een stap verder is dat je die muziekinstrumenten of geluidseffecten ook nog kan laten rondbewegen in diezelfde 3D ruimte. Na zovele jaren in stereo te hebben gemixt en af en toe eens in surround 5.1 is het mixen nu terug een heel creatief proces geworden. Je kan bv. erg conservatief en natuurgetrouw blijven en een stereo mix enkel wat breder, hoger en dieper maken. Maar je kan ook de grenzen van wat mogelijk is aftasten en erg experimentele Dolby Atmos Music mixen maken waarbij er geen direct verband meer is met de realiteit van muzikanten die musiceren in een ruimte. Vooral voor de elektronische muziekgenres maar ook voor bv. avant-garde muziek opent dit zo goed als ongelimiteerde mogelijkheden.

Voor nieuwe muziekproducties is het meer en meer gebruikelijk om naast een stereo mix meteen ook een Dolby Atmos Music mix aan te bieden. Apple Music vraagt tegenwoordig zelfs om standaard een Dolby Atmos Music mix aan te leveren met al dan niet nog een aparte stereo mix erbij. Want anders wordt voor stereo weergave de Dolby Atmos Music mix automatisch herleid tot een stereo mix waar je als muziekproducer of artiest zelf geen controle over hebt (gehad). Maar ook andere muziek streaming diensten zullen ongetwijfeld volgen en Dolby Atmos Music mixen gaan eisen want Dolby Atmos Music raakt steeds meer ingeburgerd.

Voor oudere muziekproducties die opnieuw worden uitgebracht is nu ook een Dolby Atmos Music mix aangewezen of vereist. De goedkoopste optie is om de originele stereo mix via algoritmes in een plug-in te upmixen naar Dolby Atmos Music, maar het resultaat is hiervan zelden goed. Als je de beschikking hebt over de originele meersporenopnames of submixen van alle instrumentgroepen apart, dan is het sowieso veel beter om de Dolby Atmos Music-mix helemaal opnieuw op te bouwen.

Ter info: veel mensen luisteren en mixen Dolby Atmos Music op een hoofdtelefoon via binaural stereo. Tot op zekere hoogte werkt dit, maar je zal nooit kunnen ervaren hoe een Dolby Atmos Music-mix echt klinkt in een luisterruimte. Het is dan ook sterk aan te raden om je Dolby Atmos Music-mixen te beluisteren met een echte Dolby Atmos Music 9.1.6 luidsprekeropstelling die correct geplaatst en gekalibreerd is. Daadwerkelijk met luidsprekers lucht in een luisterruimte verplaatsen is altijd beter dan te moeten vertrouwen op de miniscule pufjes in een hoofdtelefoon :-) Alhoewel het hier uiteraard vooral draait om het checken van de akoestische fase coherentie van de muziek in de luisterruimte want dit is erg moeilijk te checken met een hoofdtelefoon en kan veel veel beter met een echte Dolby Atmos Music 9.1.6 luidsprekeropstelling gedaan worden zoals hieronder beschreven wordt.

 

 

 

3. Hoe is de Dolby Atmos Music 9.1.6 luidsprekeropstelling in de Control Room?

 

Graphic Dolby Atmos Music 9.1.6 speaker lay-out

 

De luidsprekeropstelling in de Control Room is ontworpen voor het Dolby Atmos Music 9.1.6 formaat en het Spatial Audio formaat van Apple op Apple Music (wat hetzelfde is). Het is een 'equidistante' lay-out waarbij alle luidsprekers op gelijke afstand van het midden van de cirkel (het luisterpunt) zijn geplaatst of opgehangen.

Op onderstaand bouwplan kan je nog beter zien waar de luidsprekers zich exact bevinden in de Control Room:

 

Graphic Dolby Atmos Music 9.1.6 speaker lay-out

 

Alleen de Ltm (Left top middle) en Rtm (Right top middle) hangen iets dichterbij, maar dit wordt gecompenseerd door de AutoCal 2 kalibratie door de Genelec Loudspeaker Manager (GLM)-software. AutoCal 2 biedt aanpassingen van niveaus, afstandsvertragingen, crossover-fase correctie van de subwoofer en egalisatie van de kamerresponscompensatie. Dus eigenlijk zit je binnen een halve bol te luisteren waarbij alle luidsprekers zich op de rand van de bol vinden.

Het resultaat is dat al het geluid uit alle luidsprekers akoestisch fase coherent en dus tegelijkertijd op het luisterpunt arriveert wat erg belangrijk is bij het correct mixen van muziek + alle Genelec 'The Ones' luidsprekers zijn ontworpen als puntbronnen waardoor er een heel hoge definitie is van de virtuele geluidsbronnen binnen de luisterruimte.

Natuurlijk kun je met deze luidsprekeropstelling ook geluid voor films mixen in het standaard Dolby Atmos formaat, maar bij een standaard Dolby Atmos luidsprekeropstelling bevinden de luidsprekers zich niet niet op gelijke afstanden van het luisterpunt. Want bij standaard Dolby Atmos wordt een orthogonale luidsprekeropstelling gebruikt en hangen de voorste luidsprekers achter het filmscherm aan de voorste muur, de andere surround luidsprekers hangen aan de zijmuren en aan de achterste muur en de hoogteluidsprekers hangen aan het plafond. Logischerwijze kan bij zo'n orthogonale luidsprekeropstelling het geluid niet uit alle luidsprekers akoestisch fase coherent op het luisterpunt arriveren.

Maar voor het mixen van geluid bij beeld is akoestische fase coherentheid ook helemaal niet nodig, want zo goed als alle geluid in een film zijn puntbronnen (bv. stemmen en geluidseffecten) en 'geluidsbedden' (atmosferische geluiden, straatgeluiden, de galm in een ruimte, enz...). En de muziek in een film is meestal een standaard stereo mix die vooraan en/of achteraan klinkt en statisch is. Bij films waar muziek een prominentere plaats inneemt kan de muziek al weleens een surround 5.1 mix zijn of zelfs een Dolby Atmos Music mix. Maar dit is toch nog eerder uitzonderlijk omdat in een bioscoop of thuisbioscoop met een standaard orthogonale Dolby Atmos luidsprekeropstelling de muziek sowieso vreemd zal klinken met bv. heel wat problemen i.v.m. de akoestische fase coherentheid van het geluid en dus weinig definitie zal hebben.

Samengevat, je kan dus prima het geluid voor films mixen met een Dolby Atmos Music 9.1.6 luidsprekeropstelling, maar je kan eigenlijk nooit degelijk muziek mixen voor Dolby Atmos Music met een standaard Dolby Atmos luidsprekeropstelling voor film.

 

 

 

4. Welke muziekgenres zijn welkom bij Delta Music Belgium?

In principe zijn alle muziekgenres welkom, want in elk genre is er goede muziek te vinden. Maar tegelijkertijd is er weinig minder leuk dan aan een muziekproductie te werken wanneer je de muziek niet goed vindt. Om die reden vraag ik steeds om op voorhand de muziek al eens te kunnen horen. Dit kan bv. een live opname van een concert zijn of een ruwe demo-opname in het repetitiehok. Zowat iedere smartphone kan tegenwoordig geluid opnemen en dergelijke opname is prima om een idee te krijgen over het muziekgenre en de muzikale capaciteiten. Mocht ik de muziek niet aangenaam vinden (wat een persoonlijke smaak is), dan zeg ik dit op voorhand en verwijs ik de klant graag door naar een collega.

Uiteraard heb ik mijn eigen muzikale voorkeuren, ik ben opgegroeid in de jaren '80, alles wat New Wave, Cold Wave en EBM is, vind ik zeer goed (ik draag bv. nog steeds principieel enkel zwarte kledij en 8 zilveren ringen). Meer recent vind ik trip hop zeer goed en over het algemeen ook de wat meer experimentele of hardere rockgroepen. Ik ben ook grote fan van zowat alle alternatieve muziek die Belgisch is, zowat de gehele wereld weet dat er hier zeer goede en vernieuwende muziek wordt gemaakt.

Op het vlak van klassieke muziek heb ik een zwak voor het franse impressionisme van Eric Satie, Claude Debussy, Maurice Ravel en Gabriel Fauré. Ook hedendaagse klassieke muziek vind ik zeer interessant, vooral dan experimentele en advantgardistische muziek.

En aangezien mijn eerste ervaringen met muziekproducties de grote theater-musicals waren heb ik daar ook nog steeds een zwak voor.

Maar grootse inspiratie en persoonlijke favoriet aller tijden is zonder enige twijfel de Griekse componist Evanghelos Odysseas Papathanassiou, ook beter gekend als Vangelis.

Dit is een lijst van mijn favoriete artiesten en groepen (naast Vangelis) in alfabetische volgorde:

  • Agnes Obel (DK)
  • AIR (FR)
  • Amenra (BE)
  • AURORA (NO)
  • Art Of Noise (GB)
  • Björk (IS)
  • Clannad (IE)
  • David Bowie (GB)
  • David Gilmour (GB)
  • David Sylvian (GB)
  • Dead Can Dance (AU)
  • Depeche Mode (GB)
  • dEUS (BE)
  • Franky Goes to Hollywood (GB)
  • Fever Ray (SE)
  • Front 242 (BE)
  • Gary Numan (GB)
  • George Michael (GB)
  • Hania Rani (PO)
  • Iggy Pop (US)
  • Japan (GB)
  • Jean-Michel Jarre (FR)
  • Jon Anderson (GB)
  • Joy Division (GB)
  • Kate Bush (GB)
  • Kitaro (JP)
  • Kraftwerk (DE)
  • Lisa Gerrard (AU)
  • London Grammar (GB)
  • Loreena McKennit (CA)
  • Madonna (US)
  • Massive Attack (GB)
  • Nile Rodgers (US)
  • Peter Gabriel (GB)
  • Pink Floyd (GB)
  • Portishead (GB)
  • Prince (US)
  • Radiohead (GB)
  • Rammstein (DE)
  • Roxy Music (GB)
  • Ryuichi Sakamoto (JP)
  • Sigur Rós (IS)
  • Simple Minds (GB)
  • Sinéad O’Connor (IE)
  • Talk Talk (GB)
  • Tamino (BE)
  • The Cure (GB)
  • The Doors (US)
  • The Neon Judgement (BE)
  • The Sisters Of Mercy (GB)
  • Thom Yorke (GB)
  • U2 (IE)
  • Yazoo (GB)
  • Yello (CH)

Zeer algemeen zou je kunnen zeggen dat ik een sterke voorkeur heb voor alternatieve en vernieuwende muziek.

Wat ik weinig tot niet weet te waarderen zijn volgende muziekgenres:

In ieder geval, ieder stuk muziek dat mij wordt toegezonden neem ik in overweging

 

Banner Logo Studio Brussel

 

 

 

5. Welke muzikale bezettingen kunnen er worden opgenomen?

De Recording Room heeft een oppervlakte van 21 m² en hier gebeuren de voornaamste geluidsopnames. Er kunnen 2 tot 4 muzikanten zeer comfortabel samen in musiceren, maar er kunnen bv. ook 8 muzikanten in plaats nemen voor bv. backing vocals.

De Roland V-Drums Room + Vocal Booth heeft een oppervlakte van 10 m², hier kan 1 stem of solo instrument worden opgenomen.

De Dolby Atmos Music Control Room heeft een oppervlakte van 33 m², waarvan er ongeveer 3 m² vrij zijn om 1 muzikant comfortabel te plaatsen, bv. met keyboards of elektrische gitaar of basgitaar via guitar amp simulation plug-ins in Pro Tools | HDX.

In theorie is dus het samen plaatsen van heel wat muzikanten haalbaar, maar dan dient de vraag gesteld te worden of deze ook allemaal simultaan dienen opgenomen te worden. Want bij pop- en rockmuziek is het gangbaar om alle instrumenten apart op te nemen en dan is er uiteraard meer dan voldoende plaats in enkel de Recording Room.

Voor klassieke muziek kan een kwartet perfect geplaatst worden + bestaat er uiteraard ook de mogelijkheid om bijkomende solisten apart op te nemen

 

 

 

6. Kunnen er akoestische drums worden opgenomen?

 

Photo Roland V-Drums Room

 

Het in principe perfect mogelijk om een akoestisch drumstel in de Recording Room te plaatsen, maar toch is het antwoord 'neen', tenzij uw akoestisch drumstel van uitzonderlijk goede kwaliteit zou zijn.

In de USA noemen jongeren een akoestisch drumstel "grandpa's drums" en dit heeft een reden: een hedendaags high-end elektronisch drumstel hoeft helemaal niet meer onder te doen voor een akoestisch drumstel, integendeel, + het maakt het overnameproces veel eenvoudiger.

Om meteen mee te zijn met deze trend heeft Delta Music Belgium geïnvesteerd in een Roland TD-50KV elektronisch drumstel.

Dit drumstel is het top-of-the-line model uit de legendarische Roland V-Drums Pro Series en wordt geprezen voor zijn realistisch speelmakker en onovertroffen geluidskwaliteit van de ingebouwde drumklanken. En als dat nog niet voldoende is, dan kan het drumstel ook gebruikt worden als MIDI trigger voor software drum samplers. Het is dus mogelijk om tegelijkertijd de klank van één van de vele drum kits in de TD-50KV via 10 aparte uitgangen op te nemen in Pro Tools | HDX samen met de elektronische MIDI data die simultaan door de Roland TD-50 drummodule gegenereerd wordt. Deze MIDI data kan toegewezen worden aan Toontrack - SUPERIOR DRUMMER 3, het vlaggenschip onder de software drum samplers met nog veel meer beschikbare drum kits.

Samengevat is het dus mogelijk om in 95% van de gevallen de perfecte drums voor jouw opname live te spelen, op te nemen en eventueel achteraf te corrigeren, zowel op vlak van spelfouten als op vlak van de keuze van de drieklanken. Wil je weten tot wat dit drumstel zoal in staat is, ga dan naar Youtube en typ bovenaan als zoekterm "Roland TD-50KV wit Toontrap - SUPERIOR DRUMMER 3" in, je zal allicht verbaasd zijn over wat er te zien en te horen valt...

Er werd meteen ook de Roland CM-220 CUBE Monitor - 2.1 Monitor Systeem for Elektronici Instrument bij gekocht, dit zijn een subwoofer van 200 watt en 2 satelliet luidsprekers van 60 watt, speciaal ontworpen voor het hoge dynamische bereik van elektronische muziekinstrumenten. Dit geeft een zeer realistisch stemgeluid in de buitenopname met een correct sterrenbeeld. Het is dus niet per se nodig met een hoofdtelefoon te spelen, de drums kunnen net zo luid knallen als bij een standaard drumstel, of desnoods nog veel luider. De luidsprekers kunnen ook nog gebruikt worden om wat meer kracht te geven bij het gebruik van een hoofdtelefoon (bv. alleen de subwoofer om de basdrum goed te kunnen voelen). Ter info: alle extra hardware is van Gibraltar, met o.a. ook de Gibraltar 6611DB Veengraver II double bassdrum-pedal voor het stevigere rock drumwerk

Ter info: uiteraard is het ook mogelijk enkel met audio en/of MIDI drumloops te werken en zo de perfecte drumtrack samen te stellen zonder ook maar één drumstok aangeraakt te hebben

Meer info over de Roland V-Drums kan je vinden op de aparte pagina

 

 

 

 

7. Kan ik 1000 CD's of 200 vinyl platen bestellen?

Delta Music Belgium is geen CD-perserij, dus kan je ook geen 1000 CD's laten maken. Ik kan je wel doorverwijzen naar goede perserijen en advies geven in hoe je dit het beste kan aanpakken. Delta Music Belgium is wel geregistreerd bij SIMIM en dus kan ik ISRC-codes aanmaken die zowel nodig zijn voor CD-persing als voor iTunes

 

 

 

8. Hoe gaat Delta Music Belgium om met jouw privacy?

 

Logo Privacy

 

Na 20 jaar een geluidsopnamestudio uit te baten heb ik aan den lijve moeten ondervinden hoe belangrijk privacy is voor het merendeel van mijn klanten. Fanatieke fans en de roddelpers liggen constant op de loer, dat hoort er nu eenmaal bij, maar ook het roddelcircuit binnen de muziekwereld zelf is niet te onderschatten. En ik moet bekennen dat ik spijtig genoeg in de beginjaren mij daar ook geregeld aan bezondigd heb, soms met niet te onderschatten gevolgen, tja... Dat mensen fouten maken is inherent aan het mens zijn, je kan er enkel maar zoveel mogelijk uit leren.

Voor alle duidelijkheid heb ik dan ook volgende lijst opgesteld met garanties die ik geef op het vlak van de bescherming van de privacy en aanverwante onderwerpen.

Privacy in de studio

Fotograferen en filmen in de studio

Privacy op het internet en in de media

Privacy en het auteursrecht

Digitale privacy en beveiliging

Wettelijk verplichte privacyverklaring en cookiebeleid

 

 

 

9. Wat is de naam van het bloemetje in het logo van Delta Music Belgium?

Het bloemetje in het logo van Delta Music Belgium is een wild grasklokje met de Latijnse naam Campanula rotundifolia. Het is een zeer zeldzaam bloemetje in België en daardoor ook beschermd als bedreigde plantensoort. Het bloemetje is 1 cm. groot en erg kwetsbaar, het staat tussen gras omdat de grassprieten helpen om het bloemetje overeind te houden. Vandaar ook de Nederlandse naam 'grasklokje'.

De foto hieronder heb ik zelf genomen op 29 augustus 2005 op het Fort IV in Mortsel met een Nikon Coolpix 5600,
dit is de originele foto waar ik het grasklokje heb uitgesneden:

 

Photo Campanula rotundifolia

 

 

Logo Delta Music Belgium - Grasklokje

 

 

 

 

 

Copyright © 1995-2024 van Delta Music Belgium • Dolby Atmos Music Studio • Rummenweg 30 • 3800 Sint-Truiden • België
Alle rechten voorbehouden
Privacyverklaring en cookiebeleid
Alle productnamen, logo's en merken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.
Alle bedrijfs-, product- en servicenamen die op deze website worden gebruikt, dienen uitsluitend ter identificatie.
Het gebruik van deze namen, logo's en merken impliceert geen endorsement.