Nieuwsarchief 2018

 

 

 

31 december 2018

 

 

Van oud naar nieuw!

 

Photo champagne + fireworks

 

Iedereen die deze nieuwspagina wat gevolgd heeft weet dat er het afgelopen jaar heel wat veranderd is bij Delta Music Belgium. De term 'van oud naar nieuw' slaat dan ook niet enkel op de jaarovergang van 2018 naar 2019 maar nog veel meer op de evolutie die in 2018 in de studio heeft plaatsgevonden.

Eerst en vooral werd het oude Pro Tools | HD systeem eindelijk vervangen door Pro Tools | HDX, de DSP rekenkracht van Pro Tools werd hierdoor ongeveer verdrievoudigd. De grootste Pro Tools sessies worden hierdoor mogelijk.

De oude getrouwe digidesign ProControl werd ook eindelijk vervangen door een RAVEN Core Station met aanraakgevoelige beeldschermen en de 55" SONY LED TV in de Pro Tools | HDX Control Room werd trouwens ook vervangen door een 65" SONY LED TV met 4K UHD Premium, HDR en 3D. De oude 55" werd in de opnameruimte geplaatst om ook daar beeld te kunnen tonen + het is de bedoeling ook nog met camera's te gaan werken zodat je in de Recording Room de Pro Tools | HDX Control Room kan zien en omgekeerd, als een virtueel studio raam.

Als hoogtepunt het afgelopen jaar kwam er echter ook nog een geheel nieuwe Genelec monitoring systeem bestaande uit niet minder dan 13 Genelec Smart Active Monitors (SAM™) waaronder 9 uit de 'The Ones' serie, Deze werden gekalibreerd met de 'Genelec Loudspeaker Manager' (GLM™) software voor een neutrale lineaire geluidsweergave.

En mijn collectie synthesizers werd ook nog mooi uitgebreid met een ARTURIA MatrixBrute, een waldorf QUANTUM en een Sequential Prophet X. Ook de opstelling van de meeste synthesizers in de Pro Tools | HDX Control Room werd gewijzigd door ze tegen de zijkanten op Jasper racks te plaatsen.

Binnenkort zullen ook de eerste foto's van de nieuw ingerichte Pro Tools | HDX Control Room beginnen te verschijnen op deze website.

Er is trouwens nog een synthesizer op komst... en wel een zeer exclusieve 'boutique' analoge synthesizer...

Het enige wat ik er nu al wil over vertellen is dat hij op dit moment met de hand gebouwd wordt in Frankrijk en ik 1 van de 20 gelukkigen ben die er eentje zal mogen ontvangen (en dan bestaan er slechts 42 stuks op heel de wereld).

Maar meer nieuws hierover over in de komende maanden.

Ik wens iedereen een gelukkig en vreugdevol 2019!

 

 

 

06 december 2018

 

 

Wat lag er in mijn schoentje op 6 december?

 

Nieuw in mijn synthesizercollectie:

 

Logo waldorf

Samples by

 

Sequential - Prophet X

 

Photo waldorf QUANTUM

 

Eind september 2018 heb ik tweedehands een 2de Roland V-Synth GT aangekocht. Ik beschouw de Roland V-Synth en V-Synth GT nog steeds als de beste digitale synthesizers met sampling mogelijkheden die ik heb, dus een V-Synth en twee V-Synth GT's beschikbaar hebben was op dat moment een logische (en ook erg verleidelijke) keuze om te maken.

De Sequential Prophet X was toen nog niet beschikbaar in Europa, alhoewel ik wel wist dat hij bestond en in de USA zelfs al enkele maanden leverbaar was. Maar ik was er in eerste instantie niet in geinteresseerd omdat ik het oude Sequential Cicuits en ook het latere DSI (Dave Smith Instruments) eerst en vooral associeer met analoge synthesizers en niet met digitale.

De ontwerper Dave Smith is trouwens de man die in 1978 de Prophet 5 gebouwd heeft, de eerste analoge synthesizer met een geheugen om klanken in op te slaan. Hij stond ook mee dan de wieg van de ontwikkeling van MIDI in 1982. In 1983 werd tijdens de NAMM Show de werking van MIDI voor het eerst in de praktijk gedemonstreerd toen een Sequential Circuits Prophet 600 werd verbonden met een Roland Jupiter-6.

Enkele weken geleden werd de Sequential Prophet X ook beschikbaar in Europa en toen ben ik de ervaringen van de eerste gebruikers in de USA beginnen volgen. Al snel werd duidelijk dat de Sequential Prophet X geregeld vergeleken werd met de Roland V-Synth en tot op zekere hoogte ook als zijn opvolger beschouwd werd (alhoewel je dit ook zou kunnen zeggen over de sampling enigine van waldorf QUANTUM).

De Roland V-Synth kwam in 2003 op de markt en op 15 jaar tijd is de technologie uiteraard erg vooruit gegaan. De V-Synth heeft bv. een sampling geheugen (RAM) van 50 MB (de V-Synth GT had 4 jaar later al 64 MB RAM). De Sequential Prophet X heeft een ingebouwde SSD (wat eigenlijk ook RAM is) van 265 GB met 150 GB aan factory samples (klankencollecties van het gerenommeerde 8DIO) en heeft ook nog plaast voor 50 GB aan user samples. De Sequential Prophet X heeft dus 4000 keer meer opslagruimte dan de V-Synth en 3125 keer meer opslagruimte dan de V-Synth GT.

Door het kleine RAM geheugen in de V-Synths was het dus niet mogelijk om grote sample banks te gebruiken met meerdere samples per toets (bv. een degelijk gesampelde piano). Ze zijn dan ook vooral gekend voor 'sample mangling' van 1 of enkele samples. Sample mangling is het in real time bewerken en vervormen van losse samples en deze vervolgens als een digitale oscillator te gaan gebruiken in het synthesizergedeelte van een V-Synth. Het voornaamste doel is zeer expressieve en ongehoorde klanken te genereren die niet mogelijk zijn met synthesizers die met klassieke oscillatoren werken (analoog en/of digitaal).

Bij de Sequential Prophet X kan je dus echter wel grote sample banks inladen met een grootte van meerdere GB's en in zijn geheel gaan bewerken met sample mangling en vervolgens als een digitale oscillator te gaan gebruiken in het synthesizergedeelte van de Prophet X. Het spreekt voor zich dat dit dan ook een heel ander resultaat geeft dan slechts enkele losse samples te gebruiken zoals in een V-Synth het geval is. En als dat nog niet genoeg is kan je tegelijkertijd niet 1 maar 2 grote sample banks inladen en gebruiken als een digitale oscillator, samen met nog 2 klassieke digitale oscillatoren die aanwezig zijn. En dit alles wordt dan nog door echte analoge filters gestuurd (met resonantie!) en er zijn ook nog 2 digitale effect processors aanwezig.

Maar je kan de Sequential Prophet X ook gewoon gebruiken als zeer uitgebreide multisampler( met de 150 GB aan zeer realistische sample banken van 8DIO) door het synthesizergedeelte en de filters eenvoudigweg niet te gebruiken.

Dus samengevat is de technologie in deze machine ook weer iets wat nog niet in mijn collectie aanwezig was en net als de waldorf QUANTUM kan hij als een digitaal buitenbeentje beschouwd worden.

Of de Sequential Prophet X net als de waldorf QUANTUM ook als een instant klassieker mag beschouwd worden, durf ik echter te betwijfelen. Het concept van de Prophet X is op zich wel verniewend, maar het design en de bouwkwaliteit is toch duidelijk een heel pak minder dan bij de QUANTUM, terwijl de verkoopprijs van beide machines toch dicht bij elkaar ligt. Maar de dure prijs voor de Sequential Prophet X wordt dan ook vooral verklaard door de aanwezigheid van 150 GB grote sample library van 8DIO, ik veronderstel dat dit toch een derde tot de helft van de verkoopprijs uitmaakt.

8DIO gaat trouwens ook nog heel wat extra sample banken op de markt brengen voor de Prophet X en het zal ook mogelijk worden om eigen samples te importeren. Op dit moment zijn volgendesample banken reeds beschikbaar:

Dus op termijn zou de Sequential Prophet X dan ook een volwaardige hedendaags sampler moeten worden. En dat is lang geleden want alle synthesizerfabrikanten hebben de laatste 20 jaar de digitale sampler eigenlijk helemaal links laten liggen omdat iedereen toch computersoftware gebruikt om te sampelen (ik uiteraard ook).

Voor mij is het dan ook een hele verademing om terug een machine te hebben met een klavier en een zeer uitgebreide collectie ingebouwde samples, zonder dat je op je computer sample banks moet inladen. En je kan die samples dan ook nog gebruiken zoals oscillatoren in een synthesizer, ik vind het geweldig!

 

Photo waldorf QUANTUM

 

 

 

13 oktober 2018

 

 

Nieuw in mijn synthesizercollectie:

 

Logo waldorf

 

waldorf - QUANTUM

 

Photo waldorf QUANTUM

 

Op 29 mei 2018 in mijn post over de 'ARTURIA - MatrixBrute' synthesizer schreef ik:

"heel af en toe wordt er een analoge synthesizer uitgebracht waarvan je onmiddelijk aanvoelt dat het weleens een instant klassieker zou kunnen worden"...

Het enige wat ik hoef te doen om deze zin perfect te doen kloppen voor de waldorf QUANTUM is het woord 'analoge' veranderen naar 'digitale', want de waldorf QUANTUM zal gegarandeerd een legendarische digitale synthesizer worden omdat hij zo bijzonder vernieuwend is.

Eigenlijk had ik hem op dezelfde dag besteld als de ARTURIA MatrixBrute, maar het heeft tot vandaag geduurd vooraleer hij kon geleverd worden. Sinds de introductie van het prototype in 2017 werden er wereldwijd nog maar enkele tientallen machines geleverd (bv. nog steeds geen enkele in de USA). Ze worden geheel met de hand geassembleerd in Duitsland en blijkbaar gaat dit nog niet erg vlotjes.

Als je de machine bekijkt dan is het inderdaad een typisch staaltje van Duitse degelijkheid. Ik vind het ontwerp ook erg mooi en uiteraard springt het hoge resolutie touch screen onmiddelijk in het oog. En als je de zijkant bekijkt dan zie je een aluminium kader met daarin verwerkt een erg mooi stuk hout , het lijkt wat op verweerd drijfhout.

 

Photo waldorf QUANTUM

Maar uiteraard heb ik de waldorf QUANTUM niet enkel gekozen om zijn mooie uiterlijk, maar wel om zijn unieke technische mogelijkheden. Hij wordt gezien als een digitale synthesizer maar eigenlijk is het een digitale en analoge hybride synthesizer omdat hij per stem ook 2 echte analoge 12 dB / 24 dB lowpass filters heeft.

De waldorf QUANTUM heeft 4 mogelijkheden tot klankopwekking:

Ik laat het maar in het Engels staan want dit in het Nederlands vertalen heeft weinig zin want de technische woorden blijken in het Nederlands zo goed als identiek te zijn (wavetable - wavetable, granular - granulair, resonator - resonator).

De waldorf QUANTUM is 8 stemmig polyfoon met per stem 3 oscillatoren, waarbij iedere oscillator 1 van de 4 bovenvermelde mogelijkheden tot klankopwekking kan zijn (vrij kiesbaar). De waldorf QUANTUM wordt trouwens ook wel de nieuwe PPG Wave genoemd omdat de PPG Wave uit 1981-87 was de eerste digitale synthesizer met wavetables was, ontworpen door Wolfgang Palm die later ook het bedrijf waldorf heeft opgericht.

Ik moet wel toegeven dat dit geen machine is voor beginners in klanksynthese want je moet je in 4 erg verschillende vormen van klanksynthese verdiepen om er je weg op te vinden. Maar dit maakt deze machine uiteraard ook tot het paradepaardje van waldorf want de klankmogelijkheden zijn heel erg indrukwekkend. Vooral dan voor het maken van soundscapes en erg complexe klanken. Het is echt een synthesizer voor 'sound designers' en gebruik in de studio en minder geschikt voor bv. live muzikanten die snel een groot aantal standaard synthesizerklanken nodig hebben.

En wat zeker ook het vermelden waard is: de waldorf QUANTUM is ook aanstuurbaar via MIDI met polyfonische aftertouch, dus ik kan hem ook uitermate goed bespelen met mijn ROLI Seabord RISE 49!

 

Photo waldorf QUANTUM

 

 

 

25 september 2018

 

 

Nieuwe high-end referentiebeluistering in de studio:

 

Genelec 106419A

 

Genelec - The Ones

 

Genelec 106419A =

4 x Genelec - 'The Ones' - 8351A SAM™ Studio Monitor
5 x Genelec - 'The Ones' - 8331A SAM™ Studio Monitor
2 x Genelec - 7360A SAM™ Studio Subwoofer
2 x Genelec - 8320A SAM™ Studio Monitor

 

 

Inderdaad, zo goed als de gehele referentiebeluistering in de studio werd vervangen door de nieuwste reeks Genelec 'The Ones' + 2 nieuwe Genelec subwoofers!

Na bijna 13 jaar geluisterd te hebben naar mijn vorige Genelec monitors werd het tijd een nieuwe stap te zetten in het aanbieden van high-end referentiebeluistering. Zowel de gehele oude Genelec 5.1 beluistering als de grote Genelec stereo set werden vervangen door de meest recente Genelec luidsprekertechnologie.

Er zijn enkele zeer grote verschillen met de vorige Genelecs die ik had, om niet al te technisch te worden verwijs ik graag naar de website van Genelec waar alles tot in detail wordt uitgelegd:

 

 

Samengevat zijn er 2 grote verschillen tussen mijn vorige Genelec monitors en de nieuwe Genelec 'The Ones':

Het klankbeeld van 'The Ones' is inderdaad veel nauwkeuriger dan ik gewend was, wat soms erg verrassend kan zijn. Je hoort niet alleen veel beter hoe goed iets klinkt maar vooral ook hoe slecht iets klinkt en dat kan soms nogal confronterend zijn, zeker voor mensen die dit niet gewend zijn.

Maar voor mij is de grote revelatie vooral de GLM software die alle SAM's aanstuurt!

 

Genelec - GLM

 

Hieronder zie je screenshot van mijn volledige Genelec setup in de GLM 3 software. Dit wordt in de GLM een 'groep' genoemd en er zijn meerdere groepen beschikbaar via de 'tabs' bovenaan het venster:

 

Screenshot - GLM - Group 6

 

Dit is de laatste groep in het rijtje tabs en is dus groep 6. Deze groep heb ik speciaal aangemaakt om de gehele 9.2 setup weer te kunnen geven maar deze groep wordt in werkelijkheid niet gebruikt in dagelijkse werking van de studio.

Hieronder zie je de 5 andere groepen die ik gemaakt heb, de titel geeft telkens weer wat voor type groep het is en welke SAM's er actief zijn:

 

Groep 1: 5.2 met 5 x 8331 en 2 x 7360:

Screenshot - GLM - Group 1

 

Groep 2: 2.2 met 2 x 8331 en 2 x 7360:

Screenshot - GLM - Group 2

 

Groep 3: 2.2 met 2 x 8351 (Front) en 2 x 7360:

Screenshot - GLM - Group 3

 

Groep 4: 2.2 met 2 x 8531 (Synths) en 2 x 7360:

Screenshot - GLM - Group 4

 

Groep 5: 2.2 met 2 x 8351 (Synths) en 2 x 7360 - Zetel:

Screenshot - GLM - Group 5

 

Iedere groep werd volledig gekalibreerd met de meetmicrofoon op de gewenste luisterpositie. Telkens je een groep kiest schakelt de GLM de juiste SAM's aan of uit en stuurt ook onmiddelijke alle kalibratiegegevens naar de actieve SAM's. Dit geldt ook voor de subwoofers, dus per groep worden ook meteen de subwoofers correct ingesteld om samen te werken met de andere SAM's die op dat moment actief zijn.

Ik heb de GLM op een MacBook Air geïnstalleerd die enkel hiervoor dient en die steeds actief is. Daardoor is die MacBook Air eigenlijk een zeer intelligente monitor controller geworden waarbij er met een muisklik op de tab voor de gewenste groep een geheel aangepaste monitoropstelling geactiveerd kan worden.

Een typisch voorbeeld uit de praktijk is het veelvuldig schakelen tussen groep 2 en groep 3 want dit is eigenlijk het schakelen tussen zittend luisteren naar de 8331's en staand luisteren naar de 8351's (waarbij de 7360 subwoofers ook weer automatisch correct ingesteld worden voor de 8331's of de 8351's).

Maar ik kan bv. ook schakelen naar groep 4 met een tweede set 8351's die specifiek gericht zijn naar een rechtstaande positie achteraan in de studio achter de synthesizers (waarbij de 7360 subwoofers ook weer automatisch correct ingesteld worden voor deze set 8351's). Maar diezelfde groep bestaat ook als groep 5 in de versie 'zetel' waarbij er gekalibreerd werd met de meetmicrofoon op oorhoogte zittend in de zetel achteraan in studio.

Wie allles aandachtig heeft gelezen en dan naar de titel van deze post kijkt zal merken dat er in de GLM eigenlijk nog 2 luidsprekers ontbreken, namelijk de 2 x 8320's die als laatste in de titel vermeld worden. Dit zijn ook SAM's dus deze hadden ook in het GLM netwerk ogenomen kunnen zijn, maar dit heb ik heel bewust niet gedaan. De 2 x 8320's werden weliswaar met de GLM software met de meetmicrofoon gekalibreerd, maar nadien heb ik de instellingen in de luidsprekers opgeslagen en vervolgens heb ik ze uit het GLM netwerk gehaald. Dit zorgt ervoor dat deze set altijd actief is en dus niet steeds in real-time aangestuurd wordt door de GLM software.

Deze 2 x 8320 heb ik vervolgens aangesloten op mijn GraceDesign m906 monitor controller als 2de monitor set, terwijl de main monitor set alle andere Genelec SAM's zijn die via de GLM gestuurd worden. In de praktijk is dit erg handig omdat ik zo bij rechtopstaand luisteren met deGraceDesign m906 remote controller snel kan schakelen tussen de grote 2.2 set (groep 3) en deze 2 kleintjes zonder de GLM op de MacBook Air te moeten gebruiken.

 

Genelec - The Ones

 

Ik denk te mogen stellen dat deze nieuwe high-end referentiebeluistering op de wijze zoals ik ze uitgevoerd heb redelijk uniek is in zijn soort. In de Benelux is Delta Music Belgium voor zover ik weet sowieso de enige studio waar dit op deze wijze mogelijk met 5 x 8331's + 4 x 8351's + 2 x 7360 subwoofers (en nog 2 x 8320's die bewust buiten het GLM netwerk gehouden worden, maar toch door de GLM software gekalibreerd werden)

Maar de GLM 3 software kan in het totaal wel 45 Genelec SAM monitors en subwoofers aansturen voor zeer grote multichannel of 3D immersive audio setups, dus eigenlijk is mijn setup eerder klein te noemen.

Op een later tijdstip zal ik natuurlijk alle foto's op de website vervangen door nieuwe foto's, waaronder uiteraard ook de achtergrondfoto met de ProControl die nu nog steeds op elke pagina van de site te zien is. Ook de apparatuurlijsten moeten nog aangepast worden.

Het was een heel stevige investering om te doen maar ik ben er van overtuigd dat ik er de komende 15 jaar wel prima mee verder kan!

 

Genelec - The Ones

 

 

 

28 juni 2018

 

 

Een nieuw hart voor de studio!

 

Logo ARTURIA

 

Pro Tools | HDX3 + Pro Tools | Ultimate

 

Photo ARTURIA MATRIXBRUTE

 

Na 13 jaar een Pro Tools HD systeem te hebben gehad ben ik eindelijk overgestapt naar Pro Tools HDX hardware!

Mijn oude getrouwe Pro Tools | HD Accel systeem met 6 x Pro Tools | HD Accel kaarten werd vervangen door 3 x Pro Tools | HDX kaarten die ongeveer de rekenkracht hebben van 15 van de oude Pro Tools | HD Accel kaarten. Mijn DSP rekenkracht is dus ongeveer verdrievoudigd tegenover vroeger.

Bovenstaande foto is dus niet helemaal correct, eigenlijk moeten het 3 Pro Tools | HDX kaarten zijn i.p.v. 2, maar zo een foto blijkt niet te vinden te zijn. Ook het torentje met AVID HD I/O interfaces is niet correct want ik heb mijn getrouwe digidesign 192 I/O interfaces niet vervangen door nieuwe AVID HD I/O interfaces. Dit had ook weinig zin omdat het merendeel van mijn digidesign 192 I/O's digitale 192D versies zijn die op geen enkele wijze verschillen van de nieuwe. Ik heb trouwens tweedehands voor een peulschil nog een extra digidesign 192D gekocht. Enkel mijn digidesign SYNC I/O werd vervangen door een nieuwe AVID SYNC HD I/O (de bovenste op de foto).

Bij de nieuwe Pro Tools | HDX kaarten kwam ook de meest recente Pro Tools | Ultimate software, dus ook mijn Pro Tools 10 HD software heb ik vaarwel gezegd. Dit heeft ook tot gevolg dat al mijn TDM en RTAS plugins niet meer werken, maar ondertussen zijn er alweer meer AAX en AAX DSP plugins aanwezig dan dat ik ooit TDM en RTAS plugins gehad heb.

En zoals al eerder gemeld heb ik nu ook definitief afscheid genomen van mijn ProControl met 48 faders, want deze werd vervangen door een RAVEN CORE STATION en 3 x RAVEN MTi2 27" aanraakgevoelig schermen met 10-voudige 'multi touch'.

Een tijdperk komt dus stilaan tot zijn einde, maar tegelijkertijd is het ook het begin van een uitdagend nieuw tijdperk in de geschiedenis van Delta Music Belgium. Het upgraden van mijn Pro Tools systeem is hier slechts het begin van, want er is nog meer groot nieuws op komst, maar daarover later meer...

 

 

Uiteraard doet de upgrade van Pro Tools | HD naar Pro Tools | HDX doet ook de naam van de studio veranderen, vanaf vandaag is de naam officieel 'Delta Music Belgium • Pro Tools | HDX Studio' met aangepast logo:

 

Logo Delta Music Belgium • Pro Tools | HDX Studio

 

 

 

29 mei 2018

 

 

Nieuw in mijn synthesizercollectie:

 

Logo ARTURIA

 

ARTURIA - MatrixBrute

 

Photo ARTURIA MATRIXBRUTE

 

Heel af en toe wordt er een analoge synthesizer uitgebracht waarvan je onmiddelijk aanvoelt dat het weleens een instant klassieker zou kunnen worden. Ik denk dat de ARTURIA MatrixBrute ongetwijfeld in deze categorie thuishoort en niet in een synthesizercollectie mag ontbreken.

In tegenstelling tot de meeste analoge synthesizers komt deze niet uit de USA maar wel uit Frankrijk (Grenoble) en is deze machine het vlaggenschip uit de 'Brute'-reeks van analoge synthesizers (MiniBrute, MiniBrute 2, MiniBrute 2S, MicroBrute, DrumBrute, RackBrute).

Het is op zich een analoge synthesizer met digitale besturing zoals er vele zijn en het is ook meteen duidelijk dat ARTURIA de mosterd heeft gehaald bij moog, want het frontpaneel is opklapbaar en in verschillende standen te zetten zoals bv. bij de Minimoog en moog Voyager het geval is.

Maar qua klankmogelijkheden gaat deze synthesizer wel veel verder dan bovenvermelde moog's omdat ARTURIA geprobeerd heeft een soort van 'Best Of' te maken van vele analoge synthesizerontwerpen. Zonder al te veel in technische details te verzeilen zijn volgende kenmerken niet terug te vinden op welke andere synthesizer ook:

ARTURIA heeft dus echt geprobeerd een oud concept naar de 21ste eeuw te brengen met enkele zeer ingenieuze toevoegingen en het resultaat is een desktop synthesizer met bijna dezelfde mogelijkheden als een modulair synthesizersysteem dankzij de unieke 'modulation matrix'.

Je zou de MatrixBrute trouwens ook prima kunnen integreren in een echt modulair synthesizersysteem, want op de achterzijde heeft hij ook nog 12 CV ingangen en 12 CV uitgangen. Maar starten met een modulair synthesizersysteem (bv. met Eurorack modules) staat min of meer gelijk aan het openen van bodemloze put en daar wil ik liever niet invallen:

 

Photo Eurorack Sytem

 

ik heb de ARTURIA MatrixBrute al enige tijd in de studio en het enige wat ik kan zeggen is dat deze synthesizer naast de standaard mogelijkheden van een traditionale analoge synthesizer ook een geheel nieuwe wereld aan klankmogelijkheden opent die ik niet voor mogelijk hield. En het is ook mijn zwaarste synthesizer want hij weegt meer dan 20 kg!

Hieronder nog een foto en voor alle duidelijkheid: de handen die je ziet zijn niet mijn handen want die dragen aan elke vinger een zilveren ring (de foto is een officiële foto van de website van ARTURIA)

 

Photo ARTURIA MATRIXBRUTE

 

 

 

30 april 2018

 

 

Nieuw in de studio
(en wellicht als eerste in de Benelux):

 

Logo Slate Media Technology

 

Slate Media Technology - RAVEN CORE STATION

 

Photo RAVEN CORE STATION

 

Al sinds 1999 heb ik een digidesign ProControl als remote controller voor Pro Tools HD. Eerst was dit enkel een ProControl Main Unit met 8 faders, later heb ik deze uitgebreid met 5 extra ProControl Fader Packs tot de grootst mogelijke configuratie met 48 faders.

Dit is een foto van mijn ProControl:

 

Photo Digidesign ProControl

 

Dit blijft uiteraard een prachtige machine met 48 'flying faders' die nog steeds prima functioneert. Maar uiteindelijk is hij ondertussen wel bijna 20 jaar oud en wordt hij al sinds 2013 niet meer ondersteund door de recentste versies van Pro Tools. Verder is het ook zo dat deze mengtafel eigenlijk een reusachtige computermuis is en enkel dient om de Pro Tools software te besturen. Ze heeft dan ook geen enkel effect op de klankkwaliteit in de studio zoals bij een standaard analoge of digitale mengtafel wel het geval zou zijn.

Tegelijkertijd zitten we al lange tijd in het tijdperk van de iPad's en aanraakgevoelige schermen en ook ik vind dit een zeer handige manier om met software om te gaan. De logische evolutie is dan ook om ook Pro Tools met een aanraakgevoelig scherm te gaan te besturen i.p.v. met een muis. Dit kan al lang draadloos met een iPad, maar op zo een klein scherm blijft dit toch vooral maar wat prutsen en behelpen.

Slate Media Technology bouwt echter al enige tijd grote aanraakgevoelige schermen, bv. de zeer dure RAVEN MTX, een 46" aanraakgevoelig scherm:

 

Photo

 

De meest recente technologie hierin is echter de RAVEN MTi2, een 27" aanraakgevoelig scherm met 10-voudige 'multi touch':

 

Photo Raven MTi2 multi touch

 

Dit wil zeggen dat de positie van 10 vingers op het scherm tegelijkertijd gescand wordt, je kan dus 10 faders tegelijkertijd besturen (bij de oudere RAVEN MTX is dit 12-voudig en kan bv. een tweede persoon nog 2 vingers extra gebruiken).

En zo komen we dan bij de RAVEN CORE STATION, want dit zijn 2 Raven MTi2 schermen in een door ZAOR speciaal daarvoor ontworpen en naar mijn mening ook zeer mooi studiomeubel. Dit heeft tot gevolg dat de 2 schermen naast elkaar 2 x 27" = 54" breedte hebben (tegenover 46" bij de RAVEN MTX) + dat je op het ene scherm het Pro Tools Mix window hebt en op het andere scherm het Pro Tools Edit window, wat bij de RAVEN MTX niet kan.

Het geheel ziet er dan ook zo uit:

 

Photo RAVEN CORE STATION in use

 

Ik heb de RAVEN CORE STATION al enkele dagen in de Recording Room opgesteld staan (met een Mac mini met Pro Tools 2018.4) om alles degelijk uit te testen en al wat gewoon te worden aan het werken met de aanraakgevoelige schermen:

 

Photo RAVEN CORE STATION test setup

 

Alles werkt prima en mijn eerste indrukken zijn zeer positief. Al is het wel erg wennen aan alles te bedienen met je beide handen op de schermen i.p.v. met 1 hand op een trackball. Je krijgt er in ieder geval wel sterke armen en schouders van!

Ter info: op de officiële foto's van de RAVEN CORE STATION is telkens ook de Slate Control te zien:

 

Photo Slate Control

 

Slate Control is een analoge monitor controller waarmee je o.a. drie stereo monitorparen kan aansturen. Deze heb ik echter niet aangekocht omdat ik 5.1 surround monitoring heb + nog extra stereo monitorparen. Om dit alles aan te sturen gebruik ik al jaren een GraceDesign m906 5.1 monitor systeem met afstandsbediening:

 

Photo GraceDesign m906

 

Mijn RAVEN CORE STATION heeft rechts een metalen afdekplaat om het gat af te dekken waarin de Slate Control gemonteerd kan worden, ik ga proberen de afstandsbediening van mijn GraceDesign m906 in dat gat in te bouwen.

De volgende grote stap wordt uiteraard het afbreken van mijn 48 fader ProControl en het installeren van de RAVEN CORE STATION in de Control Room. Wat er verder met de ProControl gaat gebeuren weet ik nog niet, misschien zet ik nog een afgeslankte versie met 24 of 32 faders aan de zijkant van de Control Room of misschien verkoop ik hem volledig.

Dit is trouwens nog niet alle nieuws over de RAVEN CORE STATION, want binnen een maand komt Slate Media Technology nog met 2 extra RAVEN CORE STATION 19" 'side cars' op de markt met elk plaats voor 9U aan 19" toestellen. Dus uiteindelijk zal ik de RAVEN CORE STATION nog verder uitbreiden, dit is een 'sneak preview' van hoe de RAVEN CORE STATION er uiteindelijk ongeveer zal gaan uitzien:

 

Photo RAVEN CORE STATION with side cars

 

 

 

 

 

Graphic archiefkast

 

 

 

 

Copyright © 1995-2024 van Delta Music Belgium • Dolby Atmos Music Studio • Rummenweg 30 • 3800 Sint-Truiden • België
Alle rechten voorbehouden
Privacyverklaring en cookiebeleid
Alle productnamen, logo's en merken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.
Alle bedrijfs-, product- en servicenamen die op deze website worden gebruikt, dienen uitsluitend ter identificatie.
Het gebruik van deze namen, logo's en merken impliceert geen endorsement.