Nieuwsarchief 2019

 

28 oktober 2019

 

 

Belangrijke upgrade van de GENELEC high-end
referentiebeluistering in de studio:

 

Logo GENELEC

 

GENELEC - 9301A Multichannel AES/EBU Interface

Photo Genelec 9301A

 

 

Logo AVID

 

AVID - HD I/O Digital - 16 x 16 channel
192 kHz 24-bit Digital Interface

Photo AVID HD I/O

 

De GENELEC 9301A Multichannel AES/EBU Interface werd speciaal ontworpen voor GENELEC 7300 Series Smart subwoofers. Deze 19" rack module ziet er niet bepaald spectaculair uit, maar het opent de toegang tot de digitale wereld voor de GENELEC referentiebeluistering in de studio.

Tot nu toe werden in de studio alle GENELEC SAM™ monitors enkel met analoge signalen aangestuurd terwijl al deze monitors ook met digitale AES/EBU signalen kunnen gebruikt worden. Met de GENELEC 9301A Multichannel AES/EBU Interface wordt het mogelijk om dit ook daadwerkelijk te doen met inbegrip van de twee GENELEC - 7360A SAM™ Studio Subwoofers die in de studio staan. De GENELEC 9301A Multichannel AES/EBU Interface haalt de lage frequenties uit alle inkomende AES/EBU signalen die naar de GENELEC SAM™ monitors gaan, voegt deze lage frequenties samen en stuurt ze via AES/EBU door naar de de twee GENELEC - 7360A SAM™ Studio Subwoofers. Meer doet het niet, maar het is wel onontbeerlijk voor een correcte digitale aansturing van de subwoofers

De voornaamste voordelen om digitale AES/EBU signalen naar de GENELEC SAM™ monitors te sturen in plaats van analoge signalen zijn:

Bij digitale aansturing via AES-EBU is er dus geen enkele externe factor meer aanwezig die het audiosignaal nog negatief kan beïnvloeden en zo bekom je dus een werkelijk professioneel referentiegeluid dat uit de GENELEC SAM™ monitors komt. Bij analoge aansturing is dit per definitie niet het geval, alhoewel ik hier eerlijkheidshalve moet aan toevoegen dat de analoge aansturing van de GENELEC SAM™ monitors ook zeer zeer goed is en dat de verschillen in geluidskwaliteit tussen analoge en digitale aansturing veel kleiner zijn dan men misschien op het eerste zicht (gehoor?) zou verwachten. Zoals boven al vermeld gaat het dan eigenlijk vooral over de verschillen tussen DA-convertors die een eigen karakter (kleuring) geven aan het analoge audiosignaal.

Dit kunnen aansturen van de GENELEC SAM™ monitors via AES/EBU lijkt misschien een grote upgrade, maar eigenlijk kon ik met mijn vorige GENELEC beluistering (5 x 8130 + 7060 subwoofer) ook schakelen tussen analoge of digitale aansturing via AES/EBU in 5.1 surround (de GENELEC 8130 monitors waren de eerste GENELEC monitors die zowel analoog als digitaal konden aangestuurd worden). Ik had hiervoor toen trouwens een speciale 'custom-build' audio switcher laten bouwen. Met deze audio switcher kon ik met 1 druk op een knop kiezen om analoge of AES/EBU signalen naar de 5 x 8130 te sturen.

Het enige probleem toen was echter dat de GENELEC 7060 subwoofer geen AES/EBU ingang had en dus sowieso niet digitaal kon aangestuurd worden. Ik moest toen dus een beetje 'creatief' zijn en bij digitale beluistering de subwoofer toch aansturen met een analoog audiosignaal. Het klonk toen allemaal best goed, maar het was uiteraard technisch gezien toch niet geheel correct.

Maar nu is het dus weer net zoals toen, ik kan met de custom-build audio switcher terug schakelen tussen analoge of digitale aansturing in 5.1 surround of 2.1 stereo, maar deze keer volledig met digitale AES/EBU signalen tot maximaal 129 kHz en zonder creatief te moeten zijn met analoge signalen voor de twee GENELEC - 7360A SAM™ Studio Subwoofers!

Maar... vooraleer alles werkte werd ik toch nog onverwacht met een probleem geconfronteerd. GENELEC gebruikt nu enkel nog het standaard 'single wire' AES/EBU protocol (dat vroeger beperkt was tot 96 kHz en nu ook tot 192 khz werkt) terwijl mijn oude Digidesign 192D interfaces voor Pro Tools | HDX werken voor 192 khz nog met het oude 'dual wire' AES/EBU protocol. Dus de GENELEC - 9301A Multichannel AES/EBU Interface kon plots niet gekoppeld worden met mijn oude Digidesign 192D interfaces...

Dus om de studio toch geheel op via AES/EBU op 192 kHz te kunnen gebruiken moest ik dan ook nog investeren in een AVID - HD I/O Digital - 16 x 16 channel 192 kHz 24-bit Digital Interface die wel het standaard 'single wire' AES/EBU protocol gebruikt tot 192 kHz, leve de digitale vooruitgang! :-)

 

Graphic

 

 

28 september 2019

 

 

Nieuw in mijn synthesizercollectie:

 

Logo waldorf

 

waldorf - STVC

Foto waldorf STVC

 

Het eerste wat je over deze nieuwe synthesizer kan zeggen is 'beter laat dan nooit', want hij werd al aangekondig op de Winter NAMM Show in Orange County, Californië van... 2018!

De waldorf STVC werd eigenlijk samen met de waldorf QUANTUM aangekondigd en daar moest ook lang op gewacht worden, de release werd steeds maar uittgesteld (ik ontving de mijne op 13 oktober 2018, zoals te lezen valt op mijn nieuwspagina van 2018). En met de waldorf STVC ging het van kwaad naar erger, want waldorf heeft er nog eventjes volledig jaar meer over gedaan om deze machine op de markt te krijgen.

De naam waldorf 'STVC' komt van 'STringer VoCoder', dus deze machine is op veel vlakken vergelijkbaar met de behringer VC340 die ik op 28 juni 2019 (zie beneden) gekocht heb. Dat wil zeggen dat de STVC ook een stringer is met een vocoder, maar met 2 belangrijke verschillen.

Het eerste grote verschil is dat de behringer VC340 een kopie van de Roland VP-330 Vocoder Plus mk2 uit 1980 en dus geheel analoog is, terwijl de waldorf STVC geheel digitaal is. Hij is afgeleid van de kleine waldorf streichfett string synthesizer module uit 2015 (die trouwens nog steeds verkrijgbaar is).

 

waldorf streichfett string synthesizer module

 

De STVC is een op vele punten verbeterde kopie van de streichfett met o.a. een zeer degelijk klavier + metalen behuizing. Maar ook hier heeft waldorf zichzelf gekopieerd want de waldorf STVC...

 

Foto waldorf STVC

 

... is qua behuizing identiek aan de behuizing van waldorf blofeld synthesizer (de versie met klavier uit 2009):

 

Foto waldorf blofeld

 

Het tweede grote verschil met de behringer VC340 die een analoge 10-bands vocoder heeft (en met de waldorf streichfett) is uiteraard de toevoeging van een digitale vocoder. Deze vocoder bestaat uit 250 (!) banden met volledig polyfone carrier (!), de mogelijkheid om de formant (man/vrouw) te wijzigen, Freeze-modus, enz...

Omdat de vocoder geheel gelinkt is aan de interne streichfett string synthesizer geniet de vocoder ook mee van de nieuw toegevoegde mogelijkheden van de streichfett string synthesizer, dit zijn enkele verschillen met de streichfett module:

En er wordt ook gesteld dat wavetable engine die verantwoordelijk is voor alle geluiden werd aangepast en gemoderniseerd, waardoor de waldorf STVC voller en warmer klinkt dan zijn oude broertje de streichfett string synthesizer module

Eigenlijk is deze machine een complete verrassing voor mij want net zoals velen was ik van mening dat waldorf de release had stopgezet omdat er ondertussen al bijna 2 jaar verstreken is na de eerste aankondiging. Wellicht zou de annulering dan te maken hebben gehad met het grote succes van de behringer VC340 waardoor waldorf zijn marktaandeel voor de STVC min of meer zag verdampen.

Maar gisteren begon ik berichten te lezen dat er mensen waren die een waldorf STVC in hun bezit hadden (er waren er 3 verschillende 'out in the wild' gezien op verschillende foto's). Ondertussen blijkt er een heel klein aantal uitgeleverd te zijn (enkel in Europa) en tot mijn grote verbazing was er nog eentje beschikbaar bij Bax Music. Ik heb dan ook geen moment geaarzeld om deze te bestellen, want de kans is groot dat, net als bij de waldorf QUANTUM, ze met mondjesmaat beschikbaar zullen zijn en het nog maanden kan duren vooraleer ze vlot leverbaar worden.

Dus tot voor 3 maanden geleden had ik geen enkele stringer in mijn collectie en nu heb ik er plots 2! De behringer VC340 voor als ik het echte oude, analoge geluid wil en de waldorf STVC voor al de rest met zo goed als onbeperkte en vooral ook nieuwe klankmogelijkheden door de mogelijkheid om tussen de verschillende stringer geluiden te kunnen morphen i.p.v. te schakelen.

 

foto digital morphing

 

 

14 september 2019

 

 

Nieuw in mijn synthesizercollectie:

 

Logo BLACK CORPORATION

 

Logo DECARD's DREAM

 

BLACK CORPORATION

DECKARD'S DREAM EXPANDER

 

Photo BLACK CORPORATION - DECKARD'S DREAM EXPANDER

 

Ik had de DECKARD'S DREAM EXPANDER al vermeld in mijn post van 13 maart 2019 over de DECKARD'S DREAM synthesizer (zie onderaan deze pagina) en eindelijk is hij beschikbaar! De dag dat hij in Europa te koop was heb ik hem onmiddelijk aangekocht en ondertussen werd hij ook geleverd.

Aanvankelijk was er sprake van 2 verschillende versies:

 

Photo BLACK CORPORATION - DECKARD'S DREAM EXPANDER

 

 

Photo BLACK CORPORATION - DECKARD'S DREAM EXPANDER KIT

 

Maar ondertussen blijkt dat de versie als bouwpakket met 16 CV inputs een prototype is gebleven en enkel de DECKARD'S DREAM EXPANDER met een envelope controllable Ring Modulator, Chorus, Tremolo, Delay en Reverb effecten in productie werd genomen (maar dan wel beschikbaar als bouwpakket en als reeds geheel gebouwd in de fabriek in Japan).

Je kan stellen dat de DECKARD'S DREAM EXPANDER niet echt een synthesizer is, alhoewel er in de volledig analoge envelope controllable Ring Modulator toch een sinus oscillator zit die dient om het inkomende geluid van de DECKARD'S DREAM synthesizer te moduleren. Het resultaat zijn dan de typische metaalachtige klanken waar de YAMAHA CS-80 zo gekend voor is. En het is net die Ring Modulator die in de DECKARD'S DREAM synthesizer ontbrak (samen met de Sustain functie die ook op de DECKARD'S DREAM EXPANDER aanwezig is). Je zou dus kunnen zeggen dat DECKARD'S DREAM EXPANDER de DECKARD'S DREAM synthesizer nog meer een YAMAHA CS-80 maakt en dus min of meer ook 'compleet' maakt.

En ik moet zeggen, de envelope controllable Ring Modulator in de DECKARD'S DREAM EXPANDER is prachtig en heel leuk om mee te experimenteren. Geen enkele van mijn andere synthesizers heeft een Ring Modulator en het opent weer een geheel nieuw pallet aan klankkleuren. Vangelis gebruikte dit effect zeer veel, de eerste keer was op het album 'Spiral' uit 1977. Hij probeerde op dit album voor de eerste keer de mogelijkheden uit van de YAMAHA CS-80 maar eigenlijk gebruikte hij op dit album de envelope controllable Ring Modulator eerder weinig en vooral erg subtiel. Maar als je echt wil weten wat je zoal met een envelope controllable Ring Modulator kan doen dan moet je zeker het zeer experimentele album 'Beaubourg' van Vangelis uit 1978 beluisteren, daar vliegen de extreme envelope controllable Ring Modulator effecten je letterlijk rond de oren, wiep wiieeeup wiiiieeeeeeeeeuuuup woieeeeeuuuoeoeoeoewoew!

Maar de DECKARD'S DREAM EXPANDER gaat dus nog een beetje verder dan enkel een envelope controllable Ring Modulator, want er zijn dus ook nog extra Chorus, Tremolo, Delay en Reverb effecten toegevoegd. Deze zijn niet geheel analoog, ze zijn DSP-based waarbij elk effect wel zijn eigen DSP chip heeft. Maar alle dry/wet en feedback paths zijn wel analoog, wat deze effecten dan toch weer wat meer vintage maken dan bij de meeste hedendaagse digitale effects processors het geval is.

De DECKARD'S DREAM EXPANDER kan trouwens ook als losse effects processor gebruikt worden zonder de DECKARD'S DREAM synthesizer want de module heeft standaard audio ingangen en uitgangen. Dus ik kan hem in principe gebruiken met iedere synthesizer die ik heb, alhoewel ik dat niet zo direct van plan ben want voor mij vormen beide samen één ondeelbaar instrument.

Zo zijn de DECKARD'S DREAM synthesizer en de DECKARD'S DREAM EXPANDER geïntegreerd in de studio:§

 

Photo BLACK CORPORATION - DECKARD'S DREAM + DECKARD'S DREAM EXPANDER in 19" rack

 

 

28 juni 2019

 

 

Nieuw in mijn synthesizercollectie:

 

Logo BALORAN

 

behringer - Vocoder VC340

 

Photo behringer VS340

 

Mensen die wat op de hoogte zijn van synthesizers zullen onmiddelijk zien dat deze behringer Vocoder VC340 een kopie lijkt te zijn van de legendarische Roland VP-330 Vocoder Plus. En dat is correct!

Dit is een Roland VP-330 Vocoder Plus mk1 uit 1979:

 

Photo Roland VP-330 mk1

 

Dit is een Roland VP-330 Vocoder Plus mk2 uit 1980:

 

Photo Roland VP-330 mk2

 

En dit is de behringer Vocoder VC340:

 

Photo behringer VC340

 

Het is duidelijk dat behringer het design van de Roland VP-330 Vocoder Plus mk2 zo goed als letterlijk heeft overgenomen, maar de behringer Vocoder VC340 is wel wat kleiner met een klavier van slechts 3 octaven. Wellicht is ook het elektronisch ontwerp gebaseerd op de Roland VP-330 Vocoder Plus mk2 maar dan gebouwd met piepkleine SMT (surface-mount technology) onderdelen die in de periode van de Roland VP-330 Vocoder Plus nog niet bestonden.

Er is echter wel 1 groot verschil tussen beide machines: de Roland VP-330 Vocoder Plus was parafonisch (2-stemmig) en de behringer Vocoder VC340 is volledig polyfonisch, dus je kan alle toetsen tegelijkertijd laten klinken. Dit is uiteraard een heel grote vooruitgang tegenover de originele Roland VP-330 Vocoder Plus.

Net zoals de originele Roland VP-330 Vocoder Plus bestaat de behringer Vocoder VC340 uit 2 aparte machines: een analoge 10-bands vocoder en een analoge 'stringer' die een 'divide-down oscillator' gebruikt. Daardoor behoort hij dus eigenlijk tot de elektronische orgels en is het dus geen echte synthesizer die één of meerdere VCO, VCF, VCA, ENV en LFO gebruikt voor de klankopwekking. Er zit ook nog een Ensemble effect (chorus) in waarvoor analoge BBD (Bucket Brigade Device) chips worden gebruikt.

De legendarische vocoder behoeft weinig uitleg, deze geldt als de beste analoge vocoder ooit ontworpen en genereert de typische robotstemmen uit de jaren '80. De 'stringer' imiteert strings en meerstemmige koren met een tiental presets die je met elkaar kan combineren en wat aan je eigen smaak kan aanpassen.

 

Photo behringer VC340 front panel

 

Dus eigenlijk is dit een zeer eenvoudig toestel, maar wat het doet doet het wel bijzonder goed!

Alles klinkt oud, melancholisch en hopeloos gedateerd maar dat is nu net de bedoeling. Qua klank zijn de originele Roland VP-330 Vocoder Plus en de behringer Vocoder VC340 zo goed als identiek, behringer is er werkelijk in geslaagd de oude legende te doen herleven. En dit dan ook nog voor een fractie van de prijs van een originele tweedehands Roland VP-330 Vocoder Plus. De behringer Vocoder VC340 is nu enkele weken op de markt, de recensies van gebruikers zijn zeer lovend en ik kan dit enkel maar bevestigen: hij klinkt geweldig goed én authentiek.

Trouwens, behringer is bezig met heel wat klassieke analoge synthesizers te doen herleven, ze hebben bv. al de behringer MODEL D (kopie van een moog MODEL D) en de behringer MS-101 (kopie van een Roland SH-101) uitgebracht. aar er staan ook nog heel wat andere synthesizers op het programma om opnieuw uitgebracht te worden door behringer.

Maar toch sta ik niet te springen om die nog allemaal aan te kopen, want mijn verzameling synthesizers omvat ondertussen zowat alle soorten synthesizers die er bestaan en zeker op analoog vlak heeft mijn exclusieve BALORAN THE RIVER heel wat gaten gedicht. Het enige wat zo ongeveer nog ontbrak in mijn collectie was een oude analoge vocoder en 'stringer' die je de kriebels geeft en die is er dus nu, de behringer Vocoder VC340, spiksplinternieuw, en wel met nog 3 jaar fabrieksgarantie.

Met slechts enkele knoppen terug vliegen naar de jaren' 80, meer is het niet, maar ik vind het geweldig!

En mij terug naar de jaren '80 brengen doet dit speeltje trouwens ook:

 

Photo Rubik's Cube

 

PS: er staat er nog steeds een Rubik's Cube op mijn bureau en ik kan hem nog steeds oplossen (meestal binnen 1 minuut). Ook hier heb ik een verzameling van met een tiental verschillende versies die ik allemaal kan oplossen (alhoewel sommige versies wel enkele uren tijd kunnen vragen om op te lossen, vooral dan de 'Professors Cube' met 5x5 lagen in plaats van de originele 3x3 lagen)...

PPS: over terugvliegen naar de jaren '80 gesproken: vanavond ga ik naar het concert van The Cure op Rock Werchter!

 

 

05 mei 2019

 

 

Nieuw in mijn synthesizercollectie:

 

Logo BALORAN

 

BALORAN - THE RIVER

 

Photo detail Baloran The River

 

Ik had het al aangekondigd in mijn laatste post van 2018, toen schreef ik dat er nog een synthesizer op komst was... en wel een zeer exclusieve 'boutique' analoge synthesizer... en dat hij op dat moment met de hand gebouwd werd in Frankrijk... en ik 1 van de 20 gelukkigen zou zijn die er eentje zou mogen ontvangen... en dat er dan slechts 42 stuks op heel de wereld van bestaan...

En op 9 april was het zover, een dag voor mijn 52ste verjaardag werd de BALORAN THE RIVER na een half jaar wachten eindelijk geleverd, wat een prachtig verjaardagscadeau!

 

Photo Baloran The River

 

Het blijkt trouwens dat er in werkelijkheid eigenlijk 43 stuks van bestaan en dat ik nr. 41 heb mogen ontvangen. En is er ondertussen ook al geweten dat BALORAN nog 50 stuks gaat bouwen en dat deze allemaal al op voorhand gereserveerd zijn. Dit toont uiteraard alleen maar aan dat deze synthesizer erg gewild is en ook erg bijzonder is.

De BALORAN THE RIVER werd ontworpen en wordt ook geheel met de hand gebouwd door Laurent Lecatelier van het eenmansbedrijfje BALORAN in het noorden van Frankrijk (Beuvry). Hij bouwt deze synthesizer in zijn tuinhuisje en is gebaseerd op de moog THE SOURCE, een legendarische monofone synthesizer ontworpen door Dr. Bob Moog in 1981:

 

Photo Moog The Source

 

Dit was een 100% analoge monofone synthesizer met membraan druktoetsen en slechts 1 draaiknop (data wheel) om waarden mee in te stellen. Dit was echter geen groot succes omdat je met die ene draaiknop erg beperkt was om klanken mee te bewerken want je kon maar 1 parameter tegelijkertijd controleren. Dit terwijl alle andere toenmalige synthesizers vele knoppen hadden die je met meerdere handen tegelijkertijd kon bedienen.

Maar de moog THE SOURCE was echter wel de eerste moog synthesizer met een geheugen om klanken in op te slaan (16 klanken + de mogelijkheid om die klanken op te slaan op een cassettebandje en terug in te laden) en dat gaf de moog THE SOURCE toch een bepaalde populariteit, zeker voor live gebruik op een podium.

Qua klank heeft de moog THE SOURCE met zijn 2 oscillatoren sowieso wel die enige echte authentieke vette, warme vintage moog sound waar de moog synthesizers zo bekend om zijn en uiteraard heeft hij ook de legendarische 24 dB moog Ladder filter.

Laurent Lecatelier heeft eigenlijk eerst en vooral het voice board van de moog THE SOURCE zo goed mogelijk nagebouwd, dus de BALORAN THE RIVER is weldegelijk een moog THE SOURCE, maar dat is slechts het begin... Want in een BALORAN THE RIVER zitten niet 1 maar wel 8 identieke voice boards, dus een BALORAN THE RIVER is een eigenlijk een 8-stemmige polyfone moog THE RIVER. En het gaat zelfs nog verder dan dat wat hij is ook 8-stemmig multitimbraal, dus elke stem kan een totaal andere klank zijn. Het zijn dus werkelijk 8 aparte analoge moog THE SOURCE synthesizers in een doos en het is net dat wat de BALORAN THE RIVER zo bijzonder en uniek maakt.

 

Photo detail Baloran The River

 

Er bestaan trouwens eigenlijk maar 2 polyfone moog synthesizers: de 6-stemmige memorymoog uit 1982:

 

Photo moog memoryoog

 

En de in 2018 uitgebrachte 8- of 16-stemmige moog One:

 

Photo moog One

 

(voor de volledigheid: er bestaan ook nog de moog Polymoog uit 1975 met onbeperkte polyfonie en de 3-stemmige moog OPUS 3 uit 1980, maar beide machines gebruiken een 'divide-down oscillator', behoren daardoor eigenlijk tot de elektronische orgels en zijn dus geen echte synthesizers die één of meerdere VCO, VCF, VCA, ENV en LFO gebruiken voor hun klankopwekking)

Maar ook al lijkt de moog One qua design erg op een oude moog memorymoog, toch is de moog One vooral een moderne hedendaagse synthesizer en heeft hij niet meer die typische vintage moog sound uit de jaren '70 en '80 (hij werd trouwens ook niet ontworpen door Dr. Bob Moog).

Dus je zou de BALORAN THE RIVER eigenlijk de tweede vintage polyfone moog synthesizer kunnen noemen die echter nooit door Dr. Bob Moog gebouwd werd in de jaren '80 maar wel door Laurent Lecatelier in 2018.

 

Photo construction of a Baloran The River

 

De BALORAN THE RIVER wordt dus door Laurent Lecatelier geheel met de hand gebouwd, waardoor je enkele keuzes hebt in de afwerking. Je kan kiezen uit verschillende aansluitingsmogelijkheden op de achterzijde, of je een zwarte of witte uitvoering wil en welke houtsoort gebruikt wordt voor de houten zijpanelen. Ik heb een zwarte uitvoering gekozen met lichte houten zijpanelen, onderstaande foto komt uit de catalogus van Baloran en dit zijn de 'natural' zijpanelen die gemonteerd zijn op mijn BALORAN THE RIVER (beide foto's tonen dus mijn unieke houten zijpanelen):

 

Photo brochure Baloran

 

En dit is een foto van mijn BALORAN THE RIVER op zijn definitieve plaats in de studio onder mijn moog 'Aluminum' MINIMOOG VOYAGER (waar er ook maar 100 van bestaan). Zoals te zien passen de houten zijpanelen goed bij de houten afwerking van de muurbekleding van de studio:

 

Photo Baloran The River in the studio

 

De BALORAN THE RIVER is dus eerst en vooral een 8-stemmige analoge synthesizer met een vintage sound en hij heeft enkele bijzondere kenmerken:

Maar technisch gezien is de BALORAN THE RIVER zeker niet in de jaren '80 blijven hangen, want er is onder andere ook nog aanwezig:

 

Photo detail Baloran The River

 

Ik heb de BALORAN THE RIVER ondertussen enkele weken in de studio en ik kan alleen maar zeggen dat deze machine mijn stoutste verwachtingen overtreft. Hij heeft echt die oude warme vintage analoge klankkleur en soms heb ik echt het gevoel dat ik mijn handen zou kunnen warmen aan het warme geluid dat uit de luidsprekers komt, heel bizar.

Ik heb ook sterk het idee dat ik in de toekomst geen enkele andere vintage analoge synthesizer meer nodig zal hebben. Zelfs mijn droom om ooit een originele Roland JUPITER-8 te bezitten is verdwenen want de BALORAN THE RIVER klinkt zoveel beter en gaat zoveel verder. En samen met de DECKARD'S DREAM denk ik dat dit een onverslaanbaar duo is waar zelfs een moog One niet kan aan tippen.

En het is natuurlijk ook mooi meegenomen dat de BALORAN THE RIVER een zeer exclusieve 'boutique' analoge synthesizer is waar er op dit moment maar 43 stuks van bestaan. Wellicht is dit maar tijdelijk, misschien gaat Laurent Lecatelier ze binnen enkele jaren wel in grote aantallen bouwen of laten bouwen, maar deze machine is en blijft altijd de BALORAN THE RIVER met serienummer nr. 41, geheel met de hand gebouwd in een tuinhuisje in het noorden van Frankrijk (Beuvry) door een man die als enige doel had 'zijn' analoge droomsynthesizer te bouwen met de hoogst mogelijke kwaliteit aan elektronische onderdelen. En daar is hij bijzonder goed in geslaagd, bravo!

 

Photo Laurent Lecatelier

Laurent Lecatelier

 

Ter info, eigenlijk heb ik sinds de nieuwe moog One op de markt is nog geen enkele online demo van de moog One gehoord waarbij ik kippenvel kreeg. Bij de BALORAN THE RIVER is dit net omgekeerd, hier krijg ik zo goed als altijd kippenvel als ik een demo beluister.

Het is trouwens zo dat ik net op www.gearslutz.com in het forum over Electronic Music Instruments and Electronic Music Production in de eerste draad over de nieuwe moog One voor de eerste keer heb gelezen over het bestaan van de BALORAN THE RIVER.

Vervolgens heb ik op de site van Laurent Lecatelier op www.baloran.com enkele Youtube video's van de BALORAN THE RIVER beluisterd en die ervaring was zo overweldigend met zoveel kippenvel (zeker de MPE demo met een ROLI Seaboard RISE 49) dat ik diezelfde zaterdagavond nog beslist heb om online een BALORAN THE RIVER te reserveren. En een dag later waren alle 20 toestellen uit de 2de reeks uitverkocht (en nu weet ik dat ik toen nog net de voorlaatste had weten te bemachtigen).

Zo snel kan het dus soms gaan, ik kan alleen maar erg blij zijn dat ik toen mijn hart gevolgd heb en ik vond het helemaal niet erg dat ik 6 maanden moest wachten voor de levering.

 

Photo Baloran The River in the studio

 

Oh ja, waar komt de naam THE RIVER vandaan?

De moog THE SOURCE is uit het Engels vertaald 'de bron'... en THE RIVER is uit het Engels vertaald 'de rivier'...

Een rivier komt uit een bron... en dit geval heeft die rivier niet één bron maar 8 bronnen! Voila!

 

Photo of a river

 

 

13 maart 2019

 

 

Nieuw in mijn synthesizercollectie:

 

Logo BLACK CORPORATION

 

Logo DECARD's DREAM

 

BLACK CORPORATION - DECKARD'S DREAM

 

Photo BLACK CORPORATION - DECKARD'S DREAM

 

Al sinds mijn kindertijd ben ik grote fan van de Griekse componist Evanghelos Odysseas Papathanassiou, ook beter gekend als Vangelis.

Vangelis is uiteraard vooral bekend voor het gebruik van synthesizers bij de creatie van zijn muziek en zijn platen waren voor mij niet meer of niet minder dan een openbaring (en in die tijd wellicht ook voor iedereen). En zo was Vangelis dus ook meteen onrechtstreeks verantwoordelijk voor het aankopen van mijn eerste synthesizer in de vroege jaren '80 (dit was een KORG MS-20), want ik wou ook zulke vreemde elektronische klanken kunnen maken.

Sinds zijn plaat ' Spiral' maakte Vangelis veelvuldig gebruik van de legendarische YAMAHA CS-80 synthesizer die van 1976 tot 1980 in Japan gemaakt werd:

 

Photo YAMAHA CS-80

 

Vangelis beschouwt deze loodzware machine die meer dan 100 kg weegt als "de meest belangrijke synthesizer in zijn carriere". Vandaag de dag zou hij er nog steeds meer dan 5 bezitten waarvan er steeds enkele in reparatie zijn, wat na meer dan 42 jaar op de markt te zijn uiteraard niet geheel onlogisch is. En dit repareren is werk voor specialisten want de toen gebruikte elektronica is natuurlijk niet wat ze vandaag de dag is, dit is een detailfoto van de binnenkant van een CS-80 (de 16 voice cards):

 

Photo YAMAHA CS-80 voice cards

 

In die periode hadden synthesizers enkel presets (de CS-80 had er 26 onder de gekleurde drukknoppen) en was er geen mogelijkheid om zelf geprogrammeerde klanken op te slaan omdat de digitale techonologie om dat uit te voeren nog in zijn kinderschoenen stond (de Sequential Circuits Prophet 5 die in 1978 op de markt kwam was de eerste synthesizer met digitaal opgeslagen presets). Maar toch had de Yamaha CS-80 de mogelijkheid om 6 zelf geprogrameerde klanken op te slaan. Twee klanken waren de actuele stand van de grote faders op het frontpaneel, maar rechtsboven onder een opklapbaar paneel waren nog 4 rijen met miniatuur faders waar je nog 4 klanken kon maken, zoals hieronder te zien is:

 

Photo YAMAHA CS-80 miniature faders

 

Als je deze miniatuur faders vergelijkt met de miniatuur faders op het frontpaneel van de DECKARD'S DREAM, dan zie je meteen de gelijkenissen:

 

Photo BLACK CORPORATION - DECKARD'S DREAM

 

Vangelis heeft de YAMAHA CS-80 erg prominent gebruikt, een heel mooi voorbeeld hiervan is zijn muziek voor de legendarische science fiction film Blade Runner' van Ridley Scott uit 1982:

 

Photo Movie Poster Blade Runner

 

In de film heet het hoofdpersonage Rick Deckard en hier heeft BLACK CORPORATION dan ook zijn inspiratie gehaald om hun versie van de YAMAHA SC-80 de naam DECKARD'S DREAM te geven.

De DECKARD'S DREAM is een zogenaamde 'boutique' analoge synthesizer die ontworpen werd door Roman Filippov, één van de meeste gerenommeerde ontwerpers van Eurorack modules in de wereld. Hij begon zijn carrière met Sputnik Modular in Moskou maar verhuisde later naar Tokyo en startte daar met BLACK CORPORATION.

Zijn doel was om door middel van 'reverse engineering' de YAMAHA CS-80 opnieuw tot leven te wekken. Maar aangezien de technologie nu veel verder staat dan 42 geleden heeft de DECKARD'S DREAM nu veel meer mogelijkheden dan de YAMAHA CS-80 en staat daardoor ook geheel op zichzelf als hedendaagse analoge synthesizer, alhoewel de basisarchitectuur wel dezelfde is als de CS-80 (bv. ook 8-stemmig met 2 layers en met gelijkaardige filters).

De DECKARD'S DREAM is dus niet identiek aan de YAMAHA CS-80, maar komt toch heel erg dicht in de buurt qua mogelijkheden. Uiteraard ontbreekt het legendarische klavier van de CS-80 met polyfonische aftertouch en de ribbon controller om pitch bends te maken. Maar dit werd handig opgelost door de DECKARD'S DREAM meteen geheel compatible te maken met de nieuwe MIDI MPE standaard (MIDI Polyphonic Expression). Met andere woorden: ik kan de DECKARD'S DREAM dus perfect bespelen met mijn geweldige ROLI Seaboard RISE 49!

Het enige wat echt ontbreekt is de Ring Modulator van de CS-80, maar dit wordt opgelost door de DECKARD'S DREAM EXPANDER met een envelope controllable Ring Modulator, Chorus, Tremolo, Delay en Reverb effecten:

 

Photo BLACK CORPORATION - DECKARD'S DREAM EXPANDER

 

Hij is echter pas beschikbaar vanaf mei 2019 in Japan + er komt ook nog een versie als bouwpakket op de markt met 16 CV inputs, maar dan zonder Delay en Reverb:

 

Photo BLACK CORPORATION - DECKARD'S DREAM EXPANDER KIT

 

Welke van de 2 verschillende DECKARD'S DREAM EXPANDER's ik zal aankopen heb ik nog niet beslist, wellicht wacht ik eerst de online reviews af eens deze toestellen beschikbaar zijn.

Ter info: ook de DECKARD'S DREAM zelf is beschikbaar als bouwpakket. Trouwens, aanvankelijk was hij ook enkel verkrijgbaar als bouwpakket, de afgewerkte versie kwam pas later op de markt voor bv. mensen zoals ik die zich niet zo direkt geroepen voelen om zo een machine helemaal zelf te bouwen.

Rest natuurlijk nog het belangrijkste aspect van de DECKARD'S DREAM: hoe klinkt hij?

Enerzijds kan je stellen dat dit de zoveelste analoge 8-stemmige synthesizer in de rij is die werkt volgens de klassieke substractieve synthese die sinds de jaren '70 gebruikt wordt. En dat is natuurlijk ook zo. Maar klinkt hij ook als een echte YAMAHA CS-80?

Ik heb zelf nooit de eer gehad om een CS-80 te bespelen, dus uit eerste hand kan ik geen oordeel vellen. Maar als ik online de reviews lees dan komt hij toch 90 tot 95% in de buurt van een CS-80, dus dat is zeker niet slecht. Een bijkomend punt is dat vandaag de dag geen enkele YAMAHA CS-80 hetzelfde meer klinkt omdat de elektronica ondertussen 42 jaar oud is en elke CS-80 anders verouderd is. De ene werd bv. heel geregeld onderhouden en stond in een geluidsopnamestudio, een andere is 30 jaar op reis geweest en heeft extreme live omstandigheden meegemaakt. Dat zorgt er dus voor dat een DECKARD'S DREAM wellicht heel erg gelijkaardig klinkt aan ene CS-80 en soms niet te vergelijken valt met een andere CS-80.

Maar als ik zelf luister naar mijn DECKARD'S DREAM dan hoor ik echt die typische, wat nasale klankkleur van een YAMAHA CS-80 die ik niet terugvind in mijn andere synthesizers, dus is deze machine echt een aanwinst in mij collectie. En als ik dan mijn ROLI Seaboard RISE 49 gebruik met al zijn modulatiemogelijkheden dan wordt de DECKARD'S DREAM echt een droom om te bespelen en gaat hij nog veel verder dan een YAMAHA CS-80 ooit kon, prachtig!

 

Photo BLACK CORPORATION - DECKARD'S DREAM

 

 

 

 

Graphic archiefkast

 

 

 

 

Copyright © 1995-2022 van Delta Music Belgium - Pro Tools | HDX Studio - Rummenweg 30 - 3800 Sint-Truiden - België. Alle rechten voorbehouden
Privacyverklaring en cookiebeleid
Alle productnamen, logo's en merken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.
Alle bedrijfs-, product- en servicenamen die op deze website worden gebruikt, dienen uitsluitend ter identificatie.
Het gebruik van deze namen, logo's en merken impliceert geen endorsement.