Nieuwsarchief 2021
21 september 2021
Nieuw in mijn synthesizercollectie:
(maar eigenlijk ook weer niet)
Roland - TD-50X - V-Drums module
Ik ben al vele jaren fan en trouwe gebruiker van Roland V-Drums. Ze bestaan al meer dan 20 jaar en gelden als de beste elektronische drums die er bestaan. Ik ben er in 2013 mee gestart na de aankoop van een Roland - TD-30KV drumstel (zie mijn post van 06 oktober 2013) en begin 2017 heb ik deze geüpgraded naar een Roland - TD-50KV drumstel met de aankoop van de Roland TD-50 module, de Roland PD-140DS digitale snare en de Roland CY-18DR digitale ride cymbaal (zie mijn post van 28 januari 2017).
En nu volgt de volgende upgrade: van een Roland TD-50 module naar de nieuwe TD-50X module, de tijd staat niet stil...
Fysiek zijn er weinig tot geen verschillen tussen de originele TD-50 module en de nieuwe TD-50X module:
Roland TD-50 module
Roland TD-50X module
De nieuwe TD-50X heeft een zwart jog wheel in plaats van de zilverkleurige versie op de TD-50 en er staan witte streepjes rond de draaiknoppen zodat de stand van de knoppen wat beter zichtbaar is in donkere lichtomstandigheden. Verder zijn de behuizingen identiek op wat kleine kleurverschillen na en ook de aansluitingen op de achterzijde zijn exact dezelfde.
En dat is een grote opluchting want... via een eenvoudige software update heb ik mijn TD-50 kunnen upgraden naar een TD-50X, geweldig! En dit voor slechts een fractie van de prijs van een nieuwe TD-50X, proficiat Roland!
Dus eigenlijk heeft mijn oude, getrouwe TD-50 module nu een volledig nieuw brein met enkele belangrijke nieuwe mogelijkheden:
- 961 klanken met 70 preset kits in plaats van 422 klanken met 50 preset kits
- verbeterde Prismatic Sound Modeling voor nog realistischer speelgevoel en de toevoeging van PureAcoustic Ambience (is een veel uitgebreidere reverb engine)
- 32-channel USB audio/MIDI interface in plaats van een 10-channel USB audio/MIDI interface
- en ook nog leuk: geïntegreerde oefenfuncties om drumvaardigheden te ontwikkelen (zit standaard in elke Roland drum module dacht ik, ik heb trouwens nooit goed begrepen waarom dit in hun vorige topmodellen TD-30 en TD-50 niet het geval was...)
Maar met stip de belangrijkste nieuwigheid in de TD-50X is de activatie van de tot nu toe ongebruikte 3de digitale USB trigger ingang voor... de nieuwe Roland VH-14D digitale hi-hat!
Maar daarover later meer want ik heb de VH-14D digitale hi-hat uiteraard al besteld, maar wanneer deze geleverd zal worden kan niemand voorspellen gezien het wereldwijde tekort aan elektronica onderdelen, grondstoffen, scheepscontainers, vrachtwagenbestuurders, enz...
Maar hier is alvast toch al een klein voorproefje... de nieuwe Roland VH-14D digitale hi-hat!
28 maart 2021
Nieuw in mijn synthesizercollectie:
Behringer - 2600
In mijn post van 22 augustus 2020 over de aankoop van de Lexicon - PCM96 Surround D heb ik verteld dat ik er spijtig genoeg niet in geslaagd was een ARP 2600 FS te bemachtigen om dat de vraag toen veel groter was dan het aanbod. KORG had in januari 2020 de legendarische ARP 2600 semi-modulaire synthesizer uit 1971 terug op de markt gebracht in een gelimiteerde uitgave van slechts 800 stuks. De 'FS' in de naam staat voor 'Full Size', het was dus een replica op ware grootte:
De ARP 2600 FS is op dit moment weliswaar nog steeds online te koop op reverb.com in ongeopende verpakking aan 2 tot 3 keer de oorspronkelijke prijs, maar aan dat soort speculaties wens ik niet deel te nemen + zulke bedragen staan ook helemaal niet meer in verhouding tot de werkelijke waarde van zo een synthesizer (het is een blijft een replica en geen originele machine uit de 70's).
Maar de concurrentie heeft ondertussen ook niet stilgezeten en Behringer heeft enkele maanden geleden de Behringer 2600 uitgebracht, een veel kleinere 19" rack versie van een ARP 2600 (aan 1/5 van de oorspronkele prijs van bovenstaande ARP 2600 FS):
Deze machine is elektronisch gezien een hedendaagse authentieke reproductie van de elektronische circuits van een ARP Model 2600 met bij elkaar passende transistors en JFET's. Meer concreet is dit een reproductie van het laatste model van de ARP 2600 die door ARP geproduceerd werd vanaf 1975 tot 1980 (dit was eigenlijk de ARP 2601). Dit is ook te zien aan het uiterlijk want hij heeft een zwart bedieningspaneel met witte belettering in oranje vakjes. Maar eigenlijk stelt Behringer dat ze het beste uit alle ARP 2600 modellen hebben samengevoegd tot een soort van ideale versie. Dit gebeurde trouwens in samenwerking met Rob Keeble van AMSynths, een zeer gekende ontwerper van analoge modulaire synthesizers.
Ook al werd er geprobeerd de klank en de gebruikerservaring van een originele ARP 2600 zo dicht mogelijk te benaderen, toch wijkt de Behringer 2600 hier en daar toch wel wat af van een ARP 2600:
- uiteraard is de Behringer 2600 aanzienlijk kleiner, maar de lengte en het regelbereik van de sliders zijn hetzelfde als bij een ARP 2600, de sliders staan gewoon veel dichter bij elkaar op de Behringer 2600
- in de originele ARP 2600 zijn er 2 ingebouwde luidsprekers, deze werden weggelaten en vervangen door een hoofdtelefoonaansluiting met aparte volumecontrole
- in een originele ARP 2600 zit een mechanische galmveer, in de Behringer 2600 zit een digitale reverb die een mechanische galmveer imiteert
- bij een originele ARP 2600 zat er een klavier bij (er waren verschillende versies), aan de Behringer 2600 werd eenvoudigweg MIDI toegevoegd met DIN en USB-aansluiting zodat je eender welk MIDI klavier kan gebruiken
- qua uiterlijk valt ook nog op dat er LED's in verschillende kleuren op de sliders gemonteerd zijn wat bij geen enkele van alle originele ARP 2600 modellen het geval was
Maar, er zijn ook nog 2 'special editions' van de Behringer 2600 beschikbaar:
- de Behringer 2600 BLUE MARVIN, deze is gebaseerd op de eerste versie van de ARP Model 2600 uit het begin van 1971 (er werden toen slechts 25 stuks gebouwd). Deze machine is te herkennen aan het blauwe bedieningspaneel met witte belettering (en deze heeft gele LED's op de sliders):
- de Behringer 2600 GRAY MEANIE, deze is gebaseerd op de ARP Model 2600 C uit de tweede helft van 1971 (er werden toen slechts 35 stuks gebouwd). Deze is te herkennen aan het grijze bedieningspaneel met witte belettering (en deze heeft rode LED's op de sliders):
Zowel de Behringer 2600 BLUE MARVIN als de Behringer 2600 GRAY MEANIE hebben geen digitale galm maar wel een echte mechanische galmveer en hebben andere elektronische componenten in de VCF waardoor er minieme verschillen in klankkleur zijn in vergelijking met de Behringer 2600.
Maar aangezien ik niet bepaald een fan ben van primitieve mechanische galmveren heb ik voor de gewone Behringer 2600 gekozen (de digitale imitatie klinkt trouwens zeer goed) + ik vind hem ook mooier in het zwart met witte belettering in oranje vakjes + ook de LED's in verschillende kleuren op de faders vind ik wel iets hebben (zeker in de kerstperiode :-)
Nog even kort wat uitleg over de synthesizer zelf: het is een volledig analoge synthesizer van het semi-modulaire type, dus het is een modulaire synthesizer waar al heel wat verbindingen op voorhand van vastgelegd zijn, maar waar toch op vele plaatsen de signaalweg kan onderbroken worden met patch kabels. Verder heeft hij o.a. 3 VCO's, een multi-mode VCF, ADSR en AR, ring modulator, lag processor, sample & hold, noise generator, 2 LFO's, 58 faders, 15 knoppen en 83 patch punten.
Met andere woorden alles is aanwezig om de typische synth geluiden uit de jaren '70 en '80 te maken, ik denk dan meteen aan de iconische sounds van Joy Division, Depeche Mode en Vince Clarke, of de typische bleeps en burps van Jean-Michel Jarre, of de spooky atmosferen uit de oude horror en science fiction films, of, als klap op de vuurpijl uiteraard... de stem van R2D2!
Copyright © 1995-2024 van Delta Music Belgium • Dolby Atmos Music Studio • Rummenweg 30 • 3800 Sint-Truiden • België
Alle rechten voorbehouden
Privacyverklaring en cookiebeleid
Alle productnamen, logo's en merken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.
Alle bedrijfs-, product- en servicenamen die op deze website worden gebruikt, dienen uitsluitend ter identificatie.
Het gebruik van deze namen, logo's en merken impliceert geen endorsement.