Nieuwsarchief 2020

 

 

30 november 2020

 

 

Nieuw in mijn synthesizercollectie:

 

Logo Roland

 

Roland - TR-8S - Rhythm Performer

 

Photo Roland TR-8S

 

Boing Boom Tschak! Boing Boom Tschak!

De Roland TR-8S Rhythm Performer is de meest uitgebreide drumcomputer van Roland en is eigenlijk al sinds 2018 op de markt . Maar ik had deze machine toen niet aangekocht omdat de specificaties mij in eerste instantie niet erg interesseerden, vooral omdat zo goed als alle online demo filmpjes erg gericht waren op het produceren van EDM en dat is mijn ding niet.

Eigenlijk ben ik nooit een grote fan geweest van drumcomputers, traditioneel programmeer ik veel liever realistisch klinkende drumtracks in Logic Pro of Pro Tools en gebruik samples van echte drums (zo goed als altijd Toontrack Superior Drummer 3). Of soms speel ik de tracks ook live in met mijn Roland TD-50KV elektronisch drumstel, tenminste als de drumpartij niet te moeilijk is.

Voor zover ik mij herinner heb ik ooit maar 1 drumcomputer gehad, het was een Boss DR-110 Dr. Rhythm GRAPHIC uit 1983 (Boss is dochterbedrijf van Roland). Dit was de eerste drumcomputer van Boss met een LCD scherm wat het programmeren makkelijker maakte, de klanken waren analoog:

 

Photo Boss DR-110 Dr, Rhythm GRAPHIC

 

In 1986 heb ik echter een KORG SQD-1 MIDI RECORDER gekocht, waardoor ik MIDI data kon opnemen en drumpartijen op een klavier kon inspelen met drumklanken uit de Roland S-10 samplers die ik toen had (een drumcomputer was dan ook niet meer noodzakelijk):

 

Photo KORG SQD-1

 

In 1990 ben ik dan overgestapt naar een ATARI 1040 STE computer met C-LAB Notator software (die ik nog steeds in mijn bezit heb):

 

Photo ATARI 1040 STE

 

C-LAB Notator kreeg later de naam Logic en werd uiteindelijk overgenomen door Apple die de software verder is blijven ontwikkelen tot de Logic Pro X die het vandaag is (en is nog steeds mijn belangrijkste DAW naast en samen met Pro Tools).

Ik heb dus nooit een van de legendarische analoge Roland TR-X0X drumcomputers gehad (alhoewel ik wel een tijdje een TR-808 in bruikleen heb gehad dus die ken ik toch redelijk goed):

 

Photo Roland TR-X0X range

 

Deze legendarische analoge Roland TR-X0X drumcomputers zijn:

Voor de volledigheid waren er ook nog:

Maar deze 3 digitale drumcomputers hebben nooit de legendarische status van de analoge Roland TR-X0X modellen weten te bereiken.

Het zijn nu net de klanken van die 3 bovenvermelde legendarische analoge Roland TR-X0X drumcomputers die in de Roland TR-8S aanwezig zijn. Ze worden opgewekt door Analog Circuit Behavior (ACB), een digitale technolgie die tot op het niveau van de analoge elektronsiche componenten de orginele analoge elektronische circuits van die drumcomputers emuleert. Die ACB technologie wordt trouwens ook gebruikt in de Roland SYSTEM-8 synthesizer om de legendarische Roland JUPITER-8, JUNO-106 en JX-3P te emuleren. Ik heb een SYSTEM-8 en ik weet dus uit ervaring dat die emulaties zeer goed zijn (de emulatie van de JUNO-106 is bv. 99% gelijk aan mijn oude, getrouwe JUNO-106). De Roland TR-8S zit dus ook op dat zelfde hoge niveau van klankkwaliteit en realisme.

Dat is trouwens ook het geval voor de voorganger de Roland TR-8S, de Roland TR-8 uit 2014, want die drumcomputer gebruikt exact dezelfde ACB technologie:

 

Photo Roland TR-8

 

Wat is dan het voornaamste verschil tussen de Roland TR-8 en de TR-8S? De 'S' staat voor 'sampling, er zijn dan ook nog 300 samples van andere drumklanken en geluiden aanwezig + je kan ook je eigen samples inladen. Verder zit er sinds software update v2.0 ook nog een FM sound generator in die typische FM klanken kan maken.

Zoals al eerder aangehaald is de TR-8S in eerste instantie vooral bedoeld om er live EDM tracks mee maken met alles erop en eraan en dus niet zo zeer om te gebruiken als drummachine in een studio. De Roland TR-8S beperkt zich dan ook zeker niet tot enkel het programmeren van een drumtrack zoals vroeger met de originele TR-X0X drumcomputers het geval was. Maar aangezien EDM absoluut mijn ding niet is ga ik niet verder ingaan op wat de TR-8S op dat vlak allemaal kan of niet kan want die info is uitgebreid beschikbaar op het internet.

Waarom heb ik de Roland TR-8S dan wel gekocht? Eerst en vooral voor zijn zeer goede emulatie van de TR-808 Rhythm Composer en de Roland TR-606 Drumatix, beide uit 1980, omdat ik deze klanken graag hoor en vooral ook veel nostalgie oproepen. En verder wil ik de Roland TR-8S vooral gebruiken om live in de studio te jammen, zonder Logic Pro X, zonder Pro Tools, gewoon een drumpatroontje programmeren, wat eigen samples inladen en er een ritmisch of melodische patroontje mee programmeren, het tempo van enkele ingebouwde sequencers van synthesizers aansturen en dan... er vooral veel live bij spelen.

Ik heb de Roland TR-8S dus vooral gekocht... om mij mee te amuseren :-)

 

Photo Roland TR-8S

 

 

15 november 2020

 

 

Nieuw in mijn synthesizercollectie:

 

Logo ASM - Ashun Sound Machines

 

ASM - HYDRASYNTH

 

Photo ASM HYDRASYNTH

 

ASM (Ashun Sound Machines) is een nieuwe fabrikant van synthesizers uit China (HongKong) en heeft in 2019 de HYDRASYNTH uitgebracht. Er valt heel wat te zeggen over deze machine, maar... het klavier heeft polyfone aftertouch!

Inderdaad, POLYFONE AFTERTOUCH!

Het is de eerste keer sinds begin de jaren '90 (Ensoniq) dat er terug een synthesizer op de markt is gekomen met een klavier waarbij je een akkoord kan spelen en één of meerdere toetsen harder kan indrukken waardoor er enkel op die harder ingedrukte toetsen een effect te horen is en dus niet op alle ingedrukte toetsen. Want als een synthesizer een aftertouch klavier heeft dan is dit zo goed als altijd monofone aftertouch (channel aftertouch) waar je een akoord speelt, 1 toets harder indrukt en er vervolgens op alle klinkende noten een effect te horen is. Een klavier met polyfone aftertouch is dan ook veel expressiever te bespelen dan een klavier met enkel monofone aftertouch.

De meest bekende synthesizer uit de geschiedenis met polyfone aftertouch is uiteraard de YAMAHA CS80 die wereldberoemd geworden is door de wijze waarop Vangelis hem bespeelde, denk bv. maar aan de muziek voor de film Blade Runner:

 

Photo Yamaha CS80

 

Maar de CS80 had als extra ook nog een 'ribbon controller' boven het klavier om glijdende pitch bends te kunnen maken door er met je vinger over te strijken.

Maar... bij ASM hebben ze hun huiswerk echt wel goed gedaan want de ASM HYDRASYNTH heeft ook een ribbon controller boven het klavier en wel over gehele breedte van het klavier (dus een octaaf langer dan op de CS80). En deze werkt dan ook nog in 3 modes: ofwel de klassieke Pitch Bend mode, ofwel Modulation Only mode en er is ook een Theremin mode, waarmee je met de ribbon controller een solo partij kan spelen alsof het een Theremin is (bovenop de begeleiding die je dan op het klavier speelt).

De ASM HYDRASYNTH bestaat trouwens ook als desktop module, dus zonder ribbon controller of klavier, maar wel met 24 aanraakgevoelige silicone pads die ook polyfone aftertouch genereren:

Photo ASM HYDRASYNTH Desktop

Verder is de ASM HYDRASYNTH vooral een hedendaagse, zeer uitgebreide 8-stemmig polyfone digitale synthesizer met kort samengevat o.a. volgende mogelijkheden:

Er is echter ook nog 1 extra knopje dat zeer zeker het vermelden waard is en dat is deze speciale knop:

 

Photo Random push button

 

Er zijn maar heel erg weinig synthesizers die deze knop hebben, dit is trouwens mijn eerste synthesizer ooit met een random knop. In software synthesizers zie je deze functie soms ook nog wel verschijnen, maar ook daar is dit knopje eerder zeldzaam. De functie is eenvoudig: druk erop en alle programmeerbare parameters krijgen een random waarde toegekend. In het merendeel van de gevallen zal dit een totaal onbruikbaar geluid opleveren, maar soms verschijnt er plots een klank waarop je verder kan bouwen. Of in zeer zeldzame gevallen win je goud en krijg je een prachtige, unieke klank die niemand ooit bewust geprogrammerd zou kunnen hebben...

Maar ASM heeft de functionaliteit van deze knop nog verder uitgebreid, of juister gezegd beperkt, want op vele plaatsen tijdens het programmeren van een klank kan je met die knop random waardes generenen voor één of slechts enkele parameters tegelijkertijd.

Nog even terug over die polyfone aftertouch: ik heb uiteraard ook nog steeds mijn geliefde ROLI Seaboard RISE 49:

 

Photo ROLI Seaboard RISE 49

 

Dit klavier met zijn speeloppervlak dat gemaakt is uit zachte silicone heeft ook polyfone aftertouch en is in zijn geheel eigenlijk één grote ribbon controller (boven, onder, over en tussen de toetsen kan je glijden) maar je moet het toch wel gewoon zijn om hierop te spelen om tot bruikbare resultaten te komen.

Dus voor iemand geen ervaring heeft met spelen op een Seaboard is het klavier van de ASM HYDRASYNTH dan ook een welgekomen aanvulling met zijn standaard piano klavier met polyfone aftertouch en een eenvoudige ribbon controller. En de ingebouwde synthesizer krijg je er gratis bij :-)

 

Photo ASM HYDRASYNTH

 

 

22 augustus 2020

 

 

Nieuw in de studio:

 

 

Logo Lexicon

 

Lexicon - PCM96 Surround D

Parallel Stereo and Surround Reverb/Effects Processor

Photo Lexicon - PCM96 Surround D

Eigenlijk had hierboven volgende titel moeten staan: "Nieuw in mijn synthesizercollectie: ARP 2600 FS!" met onderstaande foto in het groot eronder:

 

Photo ARP 2600 FS

 

KORG heeft in januari 2020 de legendarische ARP 2600 semi-modulaire synthesizer uit 1971 terug op de markt gebracht in een gelimiteerde uitgave van slechts 800 stuks. De 'FS' in de naam staat voor 'Full Size', dus het is een replica op ware grootte. Vanaf ik op de hoogte was van het nieuws heb ik er onmiddellijk eentje besteld én ook betaald.

Maar het heeft niet mogen zijn... Er zijn er wereldwijd veel meer besteld dan de 800 die er maar geproduceerd worden en na maanden van wachten en vele wilde geruchten over welke landen nu wel of niet ARP's zouden geleverd krijgen heb ik het nieuws ontvangen dat er geen meer leverbaar zullen zijn en dat mijn bestelling geannuleerd werd.

Het was leuk geweest er eentje te hebben als verzamelobject (alhoewel het uiteraard geen origineel toestel zou geweest zijn maar slechts een replica) en deze synthesizer was wellicht ook erg interessant geweest qua klankmogelijkheden. Vooral dan voor blieps en burps eigenlijk, want de ARP 2600 is bv. vooral gekend omdat hij gebruikt werd om de stem van R2-D2 uit de Star Wars fims mee te maken.

Eigenlijk was het trouwens de bedoeling dat ik de Arp 2600 FS in de loop van het voorjaar ontvangen zou hebben en om vervolgens deze aankoop pas officieel aan te kondigen op 3 juli 2020 (in onderstaande post) als groot verjaardagscadeau voor de 25ste verjaardag van Delta Music Belgium!

Tja... niet dus. Maar wie weet kan ik voor een volgende verjaardag misschien ooit toch nog uitpakken met een Roland JUPITER-8 want dat is en blijft toch nog steeds mijn grootste favoriet :-)

Hier nog bij wijze van afscheid een laatste fotootje van het frontpaneel van een ARP 2600 FS:

 

Photo ARP 2600 FS

 

In ieder geval, er kwam dus plots een reeds besteed budget vrij en al snel heb ik besloten dit budget aan te wenden voor de aankoop van een Lexicon - PCM96 Surround D - Parallel Stereo and Surround Reverb/Effects Processor.

 

Photo Lexicon PCM-96 Surround D

 

Lexicon is uiteraard al sinds de jaren '80 de standaard op vlak van digitale galm. Het is niet voor niets dat Lexicon als "the godfather of digital reverb" wordt beschouwd, met legendarische (en peperdure) machines als de 224, 480L en 960L. Maar ook de iets betaalbaardere PCM-reeks is zeer gekend met legendarische machines zoals de PCM70, PCM80, PCM90 en PCM92, met als laatste incarnatie de PCM96 en de PCM96 Surround.

Ik heb zelf nooit Lexicon machines in bezit gehad om de eenvoudige reden dat er ook al heel lang Lexicon plug-ins bestaan voor Pro Tools en die heb ik altijd al gehad en gebruikt.

Ook vandaag nog trouwens, ik gebruik de Lexicon PCM Native Reverb Plug-in Bundle in Pro Tools:

 

image of Lexicon PCM Native bundle UI

 

Uiteindelijk zijn digitale externe reverb/effects processors slechts wiskundige algoritmes in een computer en dus ook al die bovenvermelde legendarische Lexicon machines waren slechts digitale rekendozen. De voornaamste reden waarom die machines toen zo duur waren, was omdat de digitale technologie en DSP (Digital Signal Processing) nog in zijn kinderschoenen stond en dus zeer prijzig was.

In principe is er vandaag de dag met de huidige rekenkracht van computers met Pro Tools (of andere DAW's) dan ook weinig tot geen reden meer om nog externe reverb/effects processors te gebruiken. De Lexicon PCM Native Reverb Plug-in Bundle met plug-ins voor Pro Tools gebruikt bv. identiek dezelfde algoritmes als de Lexicon PCM96 machine, dus waarom dan toch een Lexicon PCM96 kopen??

Eerst en vooral: ik heb geen Lexicon PCM96 gekocht maar wel een Lexicon PCM96 Surround, daar zit al een groot verschil want de Lexicon PCM Native Reverb Plug-in Bundle is enkel stereo te gebruiken, terwijl de Lexicon PCM96 Surround... inderdaad... werkt ook in surround :-)

Er zit in de Lexicon PCM96 Surround dus een specifiek Lexicon surround algoritme dat niet in Pro Tools beschikbaar is. Er zijn trouwens sowieso weinig echte surround galmen als plug-in in Pro Tools beschikbaar, want meestal zijn dit intern gewoon 3 stereo galmen die eigenlijk samen 5 of 6 kanaals surround galm imiteren en wordt er dus geen écht surround algoritme gebruikt.

Ten tweede: ik gebruik Pro Tools HDX hardware, wat wil zeggen dat alle rekenkracht voor Pro Tools op de HDX kaarten zit en de interne CPU van de computer weinig tot niet voor plug-in's wordt gebruikt. Tenzij je natuurlijk 'native' plugin's gaat gebruiken, deze plug-in's gebruiken wel de rekenkracht van de interne CPU van de computer en niet de rekenkracht op de HDX kaarten. En de Lexicon PCM Native Reverb Plug-in Bundle is... inderdaad... native :-)

Door de Lexicon PCM96 Surround te gaan gebruiken in plaats van de Lexicon PCM Native bundle komt er dus native rekenkracht vrij op de interne CPU die ik bv. voor softsynths kan gebruiken. Het is trouwens ook zo dat er voor Pro Tools HDX niet zoveel digitale galm plug-in's beschikbaar zijn omdat deze traditioneel veel RAM nodig hebben en die RAM is per definitie gelimiteerd op de HDX kaarten. De meeste high end galmen in Pro Tools (en de andere DAW's) zijn dan ook zo goed als altijd native plug-in's (of externe processors zoals de Lexicon PCM96 Surround)

Ten derde: de Lexicon PCM96 Surround kan functioneren als 4 aparate mono machines (serieel en/of parallel), 2 aparte stereo machines (serieel of parallel) of 5 of 6 kanaals surround. Met de Lexicon PCM Native Reverb Plug-in Bundle is dit niet mogelijk, tenzij je uiteraard meerdere plug-ins tegelijkertijd gaat gebruiken die dan weer meer native rekenkracht gaan vereisen van de interne CPU van de computer (en echte 5 of 6 kanaals surround is sowieso niet mogelijk met de Lexicon PCM Native Reverb Plug-in Bundle)

En tenslotte: het is een PCM96 Surround D waar de 'D' staat voor 'Digital' waardoor deze machine heeft enkel digitale AES/EBU aansluitingen enn geen analoge aansluitingen met interne AD/DA convertors. Ik sluit hem dus digitaal aan op een van de Pro Tools interfaces waardoor er geen AD/DA conversies dienen te gebeuren die het geluidssignaal zouden kunnen degraderen.

Er bestaat trouwens ook nog de Lexicon PCM96 Surround A met analoge + digitale AES/EBU aansluitingen, maar met die analoge aansluitingen en interne AD/DA convertors ben ik eigenlijk weinig tot niets + die machine is ook nog ongeveer 1.000 euro duurder dan de Lexicon PCM96 Surround D. Die 1.000 euro heb ik dus mooi kunnen besparen en zo bleef ik ook netjes binnen mijn vooropgestelde budget (een ARP 2600 FS kost dus ongeveer evenveel als een Lexicon PCM96 Surround D)

Oh ja, voor de volledigheid: een Lexicon PCM96 Surround werkt tot 24bit/96 kHz en rekent met 32 bit floating point precisie

Ik heb trouwens ook nog een mooie afbeelding gevonden van hoe waanzinnig goed het surround algoritme in de Lexicon PCM96 Surround klinkt:

 

Graphic binary code

 

 

03 juli 2020

 

 

graphic Delta Music Belgium 25 years

03 juli 1995 - 03 juli 2020

 

Delta Music Belgium bestaat 25 jaar!

 

Wat gaat de tijd snel...

 

 

animated gif time flies fast

 

 

21 juni 2020

 

 

Terug van lang weggeweest:

échte volume faders, draaiknoppen en drukknoppen voor Pro Tools | Ultimate!

(en meteen ook voor Logic Pro X)

 

 

Logo AVID

 

AVID - S3 Control Surface

Photo AVID S9 Control Surface

 

Ik werk al enkele jaren met de Slate Media Technology - RAVEN CORE STATION met twee RAVEN MTi2 27” Multi-Touch aanraakgevoelige schermen om Pro Tools | Ultimate te gebruiken:

 

Photo RAVEN CORE STATION

 

Dit werkt technisch gezien prima, maar de bijgeleverde RAVEN Control software vind ik eigenlijk niet zo handig.

Die software geeft je o.a. uitgebreide multi-touch mogelijkheden waardoor je meerdere faders tegelijkertijd kan aanraken en bewegen. Maar het probleem is echter dat RAVEN Control software hiervoor een overlay van eigen softwarematige faders gebruikt die minitieus over de reeds aanwezige standaard Pro Tools faders moeten gepositioneerd worden. Dit is steeds een heel gedoe, waardoor ik de RAVEN Control Software eigenlijk niet meer gebruik. Hierdoor vallen de uitgebreide multi-touch mogelijkheden weg, worden de schermen single-touch en kan je dus slechts nog 1 fader of knop tegelijkertijd aanraken. Ik vind dit eigenlijk helemaal geen probleem want meestal wil je toch maar 1 parameter tegelijkertijd wijzigen en dan is 1 vinger net genoeg :-)

Maar... ik heb vele jaren met een Digidesign ProControl gewerkt, eerst een lange tijd eentje met slechts 8 faders, maar uiteindelijk had ik een ProControl met 48 faders:

 

Photo Digidesign ProControl 48 faders

 

Maar ik heb deze moeten verkopen omdat hij niet meer werkte met versies hoger dan Pro Tools 10 HD waardoor ik meer en meer vast kwam te zitten met een verouderde versie van Pro Tools. Uiteindelijk heb ik toen dan maar besloten om een RAVEN CORE STATION met 2 RAVEN MTi2 27” Multi-Touch aanraakgevoelige schermen aan te kopen.

Eigenlijk had ik toen in principe een AVID S6 Control Surface met 48 faders moeten kopen omdat dit de logische opvolger was van mijn Digidesign ProControl, dit is een foto van zo een mengtafel / controller:

 

Photo AVID S6 Control Surface

 

Maar dan had ik beter een mooie sportwagen gekocht, want die kost evenveel en behoudt op zijn minst zijn waarde als hij wat ouder wordt, iets wat van bovenstaande mengtafels/controllers niet bepaald gezegd kan worden...

Maar toch mis ik bij mijn RAVEN CORE STATION met 2 RAVEN MTi2 27” Multi-Touch aanraakgevoelige schermen een set echte faders en knoppen, ook al ben ik een grote fan van aanraakgevoelige schermen...

Uit de tijd van mijn ProControl met 48 faders weet ik dat 48 faders weliswaar erg indrukwekkend is, maar vooral ook erg onhandig in gebruik is. Want in kleinere studio's heb je het probleem dat als je naar fader 1 tot 16 gaat of naar fader 33 tot 48 dan hoor je niet goed meer wat je doet omdat je je niet meer recht voor de luidsprekers bevindt. In de praktijk gebruikte ik dan ook vooral faders 17 tot 32 op mijn Digidesign ProControl en de andere faders zo goed als niet.

Dus een kleinere controller met slechts 16 faders zou voor mij dan sowieso veel handiger zijn dan zo een grote mengtafel/controller en dan kwam ik logischerwijze uit bij de AVID S3 Control Surface:

 

Photo AVID S3 Control Surface

 

Deze controller heeft 16 gemotoriseerde faders, 32 aanraakgevoelige draaiknoppen, 32 OLED-schermpjes, nog een heleboel andere knopjes en is slechts 71 cm. breed. Maar hij is wel een rechtstreekse afstammeling van de grote AVID S6 en kost slechts zoveel als een kleine tweedehandswagen.

En wat ook nog zeer leuk is: deze controller werkt volgens het EUCON-protocol, waardoor hij niet alleen Pro Tools kan besturen maar ook Logic Pro X en vele andere DAW's.

En... wat zeker ook niet onbelangrijk is: net omdat de S3 het EUCON-protocol gebruikt kan AVID de S3 niet zomaar plots incompatible maken met nieuwe Pro Tools versies zoals met mijn oude getrouwe Digidesign ProControl gebeurd is. Daar ben ik trouwens nog steeds erg verbolgen over en eigenlijk is dit ook 1 van de voornaamste redenen waarom ik pas nu een AVID S3 gekocht heb, want ooit had ik gezworen nooit nog een controller van AVID te kopen...

Dus nu ziet mijn RAVEN CORE STATION met de AVID S3 Control Surface er zo uit:

 

Photo AVID S3 Control Surface in the Control Room

 

Het is voor mij de ideale combinatie van het beste van 2 werelden: 2 grote aanraakgevoelige schermen met daarvoor net voldoende echte faders en knoppen, ik ben er erg tevreden over!

Misschien had ik dit al veel eerder moeten doen, maar het modewoord in de media voor de virologen in deze dagen van de corona crisis is 'voortschrijdend inzicht' dus... ik heb ook gewoon maar gebruik gemaakt van mijn persoonlijk voortschrijdend inzicht :-)

 

Photo AVID S3 Control Surface Close-up

 

 

 

 

Graphic archiefkast

 

 

 

 

Copyright © 1995-2024 van Delta Music Belgium • Dolby Atmos Music Studio • Rummenweg 30 • 3800 Sint-Truiden • België
Alle rechten voorbehouden
Privacyverklaring en cookiebeleid
Alle productnamen, logo's en merken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.
Alle bedrijfs-, product- en servicenamen die op deze website worden gebruikt, dienen uitsluitend ter identificatie.
Het gebruik van deze namen, logo's en merken impliceert geen endorsement.